Znovu na toulkách

recenze, , 22.07.2015
Tři muži na toulkách
Klasika anglické humoristické literatury, Tři muži ve člunu, byla do zvukové podoby adaptována hned několikrát. Pomineme-li rozhlasovou úpravu v režii Markéty Jahodové, která zatím na žádném nosiči nevyšla, zůstávají tři audioknižní zpracování: to nejstarší od Supraphonu v osobité interpretaci Miroslava Horníčka, nahrávka z roku 1991 v přednesu Oldřicha Víznera z produkce AudioStory a konečně nejnovější trojhlasá úprava od Popron Music. Volné knižní pokračování Tři muži na toulkách už tak bohatě zastoupeno není. Opět existuje jeho rozhlasová verze v podání Bořivoje Navrátila a potom už jen nahrávka v interpretaci Oldřicha Kaisera, která v těchto dnech vychází v reedici.
Stejně jako Tři muži ve člunu, jsou i Tři muži na toulkách nejpopulárnějším dílem Jeroma Klapky Jeroma a s přehledem zastiňují jeho další tvorbu. Oba romány jsou i dnes, po více než sto letech od svého prvního vydání, velmi svěží a vtipné. Postavy tří přátel, George, Harrise a Jeroma, jsou svými povahami stále současné a situace, do nichž se dostávají, mohou velmi dobře posloužit i dnešním humoristům. Tři muži na toulkách jsou však v tomto ohledu poněkud střízlivější. Příběhy nejsou tolik nevázané jako tehdy, když si tři kamarádi (o psu nemluvě) vyrazili na lodičce. Vždyť ani hlavní protagonisté nejsou těmi mládenci co dřív a důvod jejich cyklistického výletu tkví především z nutnosti vymanit se ze stereotypu rodinného života. Jejich poznávací výlet po Německu rozhodně není bez vtipu, zároveň ale dokáže být až nemilosrdně posměšný ke kultuře a specifikám německého národa.

Ironický a pichlavý humor ovšem nadmíru sedí Oldřichu Kaiserovi, který zkrácenou podobu Tří mužů na toulkách načetl. V režii Dimitrije Dudíka a za doprovodu hudby Petra Mandela vydal ze sebe to nejlepší – tak jak jsou od něj posluchači zvyklí slýchat. Přesná výslovnost, správné důrazy a intonace – to vše patří ke Kaiserovým přednostem. Ostatně za své pozdější interpretační výkony získal cenu Audiokniha roku 2014.

Je velká škoda, že se AudioStory rozhodlo v roce 2009, kdy Tři muže na toulkách společně s Popron Music vydalo poprvé, zkrátit četbu na hodinu a čtvrt aby se vešla na jedno audio CD. Posluchači jsou tím ošizeni o řadu zábavných pasáží a audiokniha tak působí spíše jako best of knižní předlohy. Pro vyznění původního textu ovšem krácení není žádnou tragédií – román samotný je sestaven jako skládanka příběhů, historek a postřehů, z nichž je možno z dramaturgického důvodu některé vynechat aniž by celek výrazněji utrpěl. S povděkem lze naopak kvitovat rozhodnutí vydat audioknihu na CD ve formátu mp3. Přestože má nahrávka 75 minut a na klasické hudební CD by se vešla, AudioStory vyšlo vstříc všem, kteří sice touží po fyzickém nosiči, přesto ale poslouchají převážně mp3.

Tři muži na toulkách jsou spolu s Třemi muži ve člunu klasikou, kterou by neměl minout žádný čtenář či posluchač. Ti druzí budou sice ochuzeni o některé pasáže z knih, získají ale možnost slyšet světovou humoristickou klasiku ve výborné interpretaci. V letních měsících jde navíc o skvělé zpestření výletů, třeba právě cykloturistických.