Zpět

Namísto dárků vražda

recenze, , 03.12.2018
Vánoce Hercula Poirota
Vánoce chtějí lidé obvykle prožít v klidu a míru. Neplatí to však pro každého. Bohatý stařec Simeon Lee sezve na své sídlo celou svou rozvětvenou a dost znesvářenou rodinu. Netouží však po usmíření. Provokuje všechny nevybíravými urážkami a chce se bavit jejich vztekem. Přepočítá se však. Jednoho večera mu v zamčeném pokoji kdosi podřízne hrdlo. Jednal vrah impulzivně, nebo měl předem připravený plán? Zapeklitý případ se zdá být jako stvořený pro jistého malého Belgičana s velkými kníry, který je zrovna na návštěvě u místního policejního náčelníka. Ani v nejkrásnější svátky v roce si Hercule Poirot od zločinců zkrátka neodpočine…
Pro knihy královny zločinu se podle období, kdy byly uváděny na trh, vžilo heslo Christie for Christmas (Christie na Vánoce). Na prosinec roku 1938 si autorka připravila příběh, který do těchto dní zapadá i tematicky. Stvořila detektivku Vánoce Hercula Poirota, v níž zase jednou porušila zažitá pravidla žánru a předvedla jedno ze svých nečekaných rozuzlení, kterými tak ráda šokovala. Řešení je sice překvapivé, ale, na rozdíl od některých dnešních detektivek, v závěru beze zbytku objasněné. Agatha Christie si vždy potrpěla na to, aby čas od času do děje nezapomněla přisypat špetičky vodítek, vedoucích k rozluštění celé záhady. Ani tentokrát neudělala výjimku, význam různých nepatrných maličkostí ale většině čtenářů dojde až ve velkolepém finále pod Poirotovou taktovkou.

U vydavatelství OneHotBook promlouvají audioknižní příběhy Agathy Christie hlasem herce Lukáše Hlavici. Z režisérského křesla jej v nich při četbě vede Michal Bureš. Ti dva se sešli už při tvorbě Vraždy v Orient expresu, kde jim množství postav z různých koutů světa otevíralo široké interpretační možnosti. Vánočně laděná detektivka si však žádala jiný přístup. Hlavica proto trochu ubral a novinku pojal civilněji, než předchozí díl. To však ani zdaleka neznamená, že by upustil od pečlivého rozlišování vystupujících postav. I když spolu zrovna debatuje několik osob, posluchač bezpečně pozná, která z nich právě mluví. Jde na to tak, že si ke každé postavě přiřadí originální způsob, jak ji pojmout. U jedné lehce zpomalí a klesne hlasem, druhou vystihne vyšším tónem a rychlejším tempem řeči. Pro Poirota si pak vyhradil jedinečnou polohu, jemnou a trochu nejistou. Jako by občas musel, jakožto cizinec, slova lovit v paměti. Drobná výtka snad může směřovat jen k anglické výslovnosti příjmení inspektora Sugdena, kterou si mohli tvůrci ověřit například srovnáním s britskou televizní adaptací.
 

Za pochvalu stojí i hudba, opět tematicky zvolená. Zatímco ale u předchozího dílu série napodobovalo piano ráznou jízdu vlaku po kolejích, tentokrát se z klaviatury linou jemnější melodie. Chvíli jsou tóny zádumčivé, jindy zase hravé, dominantní motiv pak tvoří klasická anglická koleda Good King Wenceslas. Ta se shodou náhod objevila v jiné úpravě i v druhém Poirotově vánočním příběhu, Královském rubínu, vydaném před časem u vydavatelství Radioservis.

Romány Agathy Christie v podání Lukáše Hlavici znějí moderně a svěže, třebaže původní text nijak neaktualizují. Vánocům Hercula Poirota byste v živém a chytře vystavěném hereckém kabátku tohoto vynikajícího interpreta ani zdaleka nehádali osmdesátku na krku. Hlavicovo promyšlené herectví dává vyniknout všem odstínům knihy v plném lesku, takže nezůstává sebemenší prostor k pochybám, že byste si letos k Vánocům měli nadělit i Vánoce Hercula Poirota a to v audioknižní podobě.