Intergalaktické dobrodružství

recenze, , 25.07.2019
Vladana a Prasopes
Se seriálem Vladana a Prasopes Barbory Haplové se posluchači mohou setkávat na rozhlasových vlnách Dvojky nebo Radia Junior již od roku 2016. V nabídkách audioknižních obchodů se v minulých týdnech objevila jeho první série, o kterou se vydavatelsky postaral Radioservis.
Máme tak tu čest seznámit se s Vladanou z planety Zeměmě, která je velice podobná naší Zemi, jen je menší, zvířátka jsou na ní různě křížená, a i lidský život na ní plyne trochu odlišně. Například Vladana se musí už v deseti letech rozhodnout, jaké bude na dalších dvacet let její povolání. A navíc k němu musí mít i vhodné zvíře! Naštěstí brzo natrefí na opuštěného, trochu svérázného Prasopsa a odletí na velkou Zemi za novou kariérou intergalaktické strážkyně.

Textem určeným dětem, ale disponujícím i zdravou dávkou dospělácké bizarnosti, s odzbrojující hravostí proplouvá Tereza Dočkalová. Nejenže precizně odlišuje každou postavu, ale hbitě jim přiděluje i charakterové vlastnosti, někdy i takové, jaké text vyjádřit nedokáže. Takže Vladana je hyperaktivní holčička, Prasopes vše zvládá se stoickým klidem a každá další sebemenší figurka vstupující do příběhu je jedinečná a zapamatovatelná. Stejně tak se i třeba jen pouhou změnou intonace nebo specifickým znakem v mluvě daří prodat i velmi drobné situace a jazykové vtípky, například při čtení pracovních inzerátů.

Jako má Vladana parťáka Prasopsa, má i Tereza Dočkalová, vedle režiséra Petra Vodičky, neocenitelného „slyšitelného“ pomocníka Ondřeje Gáška, který se postaral o hudební složku audioknihy. Hned úvodní motiv jistě některým z posluchačů připomene nápadité soundtracky počítačových her od Amanita Design – však je také od stejných tvůrců, projektu DVA Báry a Jana Kratochvílových a Tomáše Dvořáka. Využívá se tu beatbox, vocodéry, zvuky týkající se jednotlivých situací. Všechno dohromady dává příjemnou zvukovou vizualizaci přesně padnoucí naivní komediální sci-fi.

Odrostlejší posluchače možná trochu zamrzí nápad vydávat vyprávění Barbory Haplové po jednotlivých odvysílaných sériích, protože příběh a vztah titulních hrdinů se v té první teprve rozvíjí. Vykreslovaný svět se všemi jeho zákonitostmi a pravidly teprve začíná být zajímavý a rozhodně by bylo příjemné ve vyprávění rovnou pokračovat. Takto se za první hodinu vlastně dočkáme jen drobného náznaku a pokud se se seriálem setkáte formou tohoto vydání poprvé, budete jistě zvědaví, jak se jednotlivá pravidla planetky Zeměmě budou rozvíjet dál. Předpokládejme ale, že dvě následující řady z let 2017 a 2019 na sebe v obchodech nenechají dlouho čekat.

Pro děti je však hodinka soustředěného poslechu, kterou si navíc lze díky pěti epizodám dávkovat libovolně, tak akorát. A pokud vám příhody Vladany a jejího zvířecího kamaráda ze Zeměmě káply už dřív do noty, můžete si jejich jednotlivá dobrodružství začít pomalu kompletovat.