Kdo je Kukačka a koho volá?

recenze, , 19.05.2014
Volání Kukačky
Slavná modelka Lula Landryová je nalezena pod balkónem svého bytu mrtvá a policie si je jistá, že jde o sebevraždu. Její bratr však tvrdí, že sestru někdo zavraždil a neváhá angažovat soukromého detektiva Cormorana Strikea, aby zjistil, co se doopravdy stalo. Dohnaly Lulu okolnosti z její minulosti k sebevraždě, nebo se stala obětí zločinu? Cormoran Strike musí rozplétat jemnou síť pavučiny, z níž jen některá vlákna vedou směrem k pravdě.
Možná jste už o pozadí vydání této knihy slyšeli. Vyšla jako prvotina neznámého autora Roberta Galbraitha a prodávala se docela slušně. Pak se ukázalo, že tajemný autor je vlastně žena. Přesněji slavná autorka Harryho Pottera J. K. Rowlingová. Ta si chtěla vyzkoušet, jak se bude bez předsudků dařit její knize u čtenářů i kritiky. Kdo prolomil hráz tajemství, není jasné, ale knize se od té doby dostalo ještě větší pozornosti.

A zaslouženě. Stavba příběhu nepřipomíná moderní severské krimi, ale spíše detektivky Agathy Christie. Víc než o dramatické scény tu jde o rozhovory se svědky a blízkými mrtvé. Mistrně vystavěné dialogy posluchače pohltí stejně jako londýnské reálie. Tomu, kdo někdy Londýn navštívil tak může připadat, že skoro kráčí po Cormoranově boku. Trochu ohrané je zde použití "Watsona" v podobě mladé sekretářky či vykreslení jednotlivých postav mírně schematicky, podle jejich profese a postavení.

Audioknihou provází hlas Petra Olivy, který je dostatečně známý, ale přesto ve světě mluveného slova ještě neoposlouchaný. Jeho hra s hlasem je zpočátku až nečekaná. Kromě své tradiční drsné polohy umí totiž i výrazně zjemnit v proslovech ženských postav či se pobaveně pousmát, když to text nabízí. Na výrazném rozlišení způsobu řeči jednotlivých postav je znát, že zde jde o profesionální a na přípravu náročný výkon zkušeného herce. Velkým kladem je i příjemná a přirozeně působící hudba, která nezní uměle, stejně jako decentní ruchy a zvuky dělící jednotlivé kapitoly. Po zvukové stránce se jedná o opravdu dotažený produkt.

Kombinace poutavého vyprávění a skvělého interpreta je velkou předností této detektivky klasického střihu. Nechte se zlákat vábením hlasu kukačky a zjistěte, jakou roli hraje v příběhu její volání.