3x anglická detektivka

recenze, , 20.03.2014
Vraždy podle abecedy
V záplavě nových severských detektivek by vám trojice dnes recenzovaných audioknih mohla snadno uniknout. Možná už jste o nich dříve slyšeli, ale protože právě vycházejí v digitální reedici, rád bych se zde o nich zmínil. Byly vydány v rámci edice Voilá Hercule Poirot vydavatelství Tympanum a jedná se o tři kompletně načtené romány Agathy Christie s jejím nejslavnějším detektivem. Hercule Poirot v nich předvádí vrcholnou formu, celá trojice příběhů patří k těm nejlepším, jaké autorka napsala.

Vraždy podle abecedy

Hercule Poirot nebere nic na lehkou váhu. A to ani zdánlivě bláznivé dopisy podepsané zkratkou ABC. Scotland Yard však začne jednat až ve chvíli, kdy je v Andoveru zavražděna trafikantka Alice Ascherová a na pultě leží Abecední jízdní řád, běžně označovaný zkratkou ABC. Po dalším dopise se obětí stává mladá Betty Barnardová z Bexhillu. Řada vražd tím ale teprve začíná. Ke kterému písmenu abecedy vrah přijde, než se mu detektivové dostanou na stopu? Poirot stojí proti chladnokrevnému sériovému vrahovi a jeho úkol vůbec není lehký.

Agatha Christie vystoupila ze stínu svých „rodinných“ vražd a v knize The A.B.C. Murders užila motiv sériového vraha zasílajícího anonymní dopisy. Mravenčí práce při sbírání důkazů a logické uvažování ve snaze předvídat další vrahovy činy řadí tuto knihu mezi nejzajímavější případy Hercula Poirota a rozhodně nenudí ani fanoušky současných detektivek. Pochvalu si zaslouží nejen vynikající interpret Aleš Procházka, ale také režisérka Hana Kofránková.

Vražda Rogera Ackroyda

Hercule Poirot se po odjezdu svého „Watsona“ kapitána Hastingse uchýlil k odpočinku na venkov a namísto hledání zločinů se chce věnovat pěstování dýní. Když je však v sousedství nalezena mrtvola bohatého pana Ackroyda, slavný belgický detektiv vymění záhonky za místo činu a krok za krokem se blíží k rozřešení vraždy.

Autorka udržuje posluchače v napětí až k překvapivému závěru, ve kterém Agatha porušila jedno ze základních pravidel klasické detektivky. Právě díky němu se ovšem stala tato kniha tak populární a spolu s tím začala stoupat i autorčina sláva. Režisér Michal Bureš spolu se zkušeným Ladislavem Lakomým připravili opravdu skvělou audioknihu, která výjimečnost této detektivky jenom podtrhuje.

Schůzka se smrtí

Psychologicky laděná detektivka Schůzka se smrtí byla inspirována cestovatelskými zážitky autorky s jejím druhým manželem, archeologem Mallowanem. Hercule Poirot si od zločinů neodpočine ani na dovolené. Na cestě do starověkého skalního města Petra se schyluje k vraždě, přičemž motiv má hned několik účastníků zájezdu. Despotická paní Boyntonová si totiž ve své rodině nadělala spoustu nepřátel. Kdo z nich by však chtěl opravdu připravit její vraždu?

Třetí audiokniha cyklu, tentokrát v režii Aleše Vrzáka a v zajímavé interpretaci Růženy Merunkové, přináší jiný úhel pohledu na zločin, než jak bývá u Agathy typické. Na pozadí exotického prostředí rozehrává vnitřní dramata jednotlivých členů rodiny a potenciálních zločinců tak, že si nikdo nemůže být jistý tím, co se stane v dalších minutách. Za vypjaté situace a v extrémním prostředí se projevují pravé charaktery postav a na povrch vyplouvají po léta dušené křivdy.

Ti, kteří viděli stejnojmennou epizodu populárního cyklu BBC s Davidem Suchetem, budou při poslechu původní knižní verze trochu překvapeni, protože se tvůrci seriálu předloze dost vzdálili. Audiokniha je neméně dramatická, ale nabízí logičtější a přehlednější vysvětlení motivů vraha. I znalému divákovi tak audiokniha přinese téměř nový zážitek.

Královna detektivek

Romány Agathy Christie zná snad každý milovník napětí a detektivek. Byla to právě ona, kdo přišel s překvapivými rozuzleními pečlivě plánovaných vražd, jejichž řešení byla založena na logickém uvažování a hře se čtenářem. Každý detail je důležitý jako dílek puzzle, nepodstatné dílky autorka v roli vraha záměrně zveličuje a klíčové důkazy mírně upozaďuje. Postava Hercule Poirota vynesla Agathu do čela autorů detektivek, kde mezi ženskými spisovatelkami zůstává až dodnes.

Její audioknihy vydané nakladatelstvím Tympanum se díky perfektnímu zpracování a hvězdnému obsazení řadí k těm nejlepším nezkráceným detektivním románům, jaké u nás vyšly. Nelze než doufat, že se časem řada Voilá rozroste i o další romány.