Zpět

Z Bruntálu na nigerijský trůn

recenze, , 07.10.2019
Sedm let v Africe
Když jeden patnáctiletý kluk z Bruntálu dostal dopis s letenkou do Lagosu, ještě netušil, jak moc se jeho život změní a jaký později nabere směr. Obonete Ubam věděl, že je jiný. Věděl, že jeho otec je policistou ve vzdálené zemi. A věděl, že ho čeká velké dobrodružství. Ale to bylo asi tak všechno.
Své zážitky od první cesty do Nigérie až do současnosti popisuje Obonete Ubam v knize Sedm let v Africe, kterou vydalo nakladatelství Prostor v rámci jarního Velkého knižního čtvrtku. Když potom probíhal také oficiální křest v pražském knihkupectví, byl pro čtení ukázek přizván herec Vasil Fridrich. Zrodilo se tak umělecké partnerství, které vyústilo v audioknižní zpracování tohoto díla. V září vyšlo Sedm let v Africe jako audiokniha u vydavatelství OneHotBook.

Obonete Ubam prožíval zpočátku kulturní šok. V Nigérii se vedle příšerného vedra musel vypořádat s rozdílnou stravou, náboženstvím, velkou rodinou a novými otcovými manželkami, ale také rodovým právem či jiným náhledem na cenu lidského života. Když potom v roce 2005 otec zemřel, stál Obonete před nelehkou volbou: zahodit své nigerijské kořeny, nebo převzít roli akpana, tedy nejstaršího syna, a postarat se o majetek i všechny členy domácnosti.

Kdyby se rozhodl pro první možnost, tahle kniha by pravděpodobně nevznikla. A tak se z jeho zážitků můžeme poučit i my, čtenáři a nyní také posluchači. Kniha Sedm let v Africe hned několikrát ukazuje, že vždycky může být hůř a že vyškrábat se dá z ledasčeho – ztráty majetku, podvodů od lidí, jež považoval za přátele, nebo nemocí jako tyfus či malárie. Z mnoha epizod Ubamova života doslova mrazí v zádech, a to zejména při uvědomění si, že se to opravdu stalo.
 

Vasil Fridrich působí jako někdo, kdo pro tuto roli nebyl vybrán náhodou. Narodil se ve stejném roce jako Obonete Ubam a v jejich mluveném projevu lze vystopovat podobné rysy. Zatímco Fridrich je studovaný herec a zkušený vypravěč audioknih, Ubam musel také hrát jistou roli a hovořit před mnoha lidmi. A i když má Ubamův přirozený projev jiné frázování, je Fridrich díky svým zkušenostem rozhodně dobrou volbou pro roli jeho osobního vypravěče.

Celé dílo je totiž psáno ich formou. Hlavním úkolem Vasila Fridricha tak bylo právě to, aby zněl autenticky – a svou roli bez sebemenších pochyb naplnil. Tento způsob vyprávění je navíc výhodný v tom, že herec nemusí příliš měnit hlasy pro jednotlivé osoby. Fridrich se o to i tak pokusil a minimálně některé z nejvýraznějších postav mají alespoň lehce naznačený vlastní projev. Audiokniha díky tomu přirozeně plyne a zejména ve vypjatých situacích nevznikají pochyby o tom, kdo zrovna mluví.

Kladně hodnotím také snahu doplnit atmosféru vyprávění znělkami, jež kombinují africké melodie se zvukem střelných zbraní, kteréžto jsou zmíněny prakticky v každé kapitole – ano, právě tak drsný tento příběh je. Nejsou to nudné deníkové záznamy ani dechberoucí dobrodružná beletrie, Sedm let v Africe je prostě vyprávění jednoho kluka o jeho životních osudech v zemi, která je pro nás synonymem pro exotiku. Ač poměrně drsné, po literární stránce toto vyprávění nikterak nevyčnívá. Ovšem spojení s řemeslně dobře zvládnutým audioknižním zpracováním z této knihy dělá vskutku zajímavý počin. Bruntál dal Česku druhého nepřehlédnutelného autora.