Z divadelních prken do zvukového labyrintu

recenze, , 14.09.2020
Růže pro Algernon
Je jen málo současných tuzemských divadelních fenoménů. Inscenace Divadelního spolku Kašpar v Divadle v Celetné Růže pro Algernon, ovšem patří mezi ně. Jevištní dramatizaci novely Daniela Keyese zvládli mnozí z nás vidět už kolikrát, možná i s půvabným „stínovým“ překladem do znakové řeči. Už od roku 1993 v ní v hlavní roli exceluje Jan Potměšil, jehož hlas nás nově provede Keyesovou více než osmihodinovou novelou v audioknize vydavatelství OneHotBook.
Charlie Gordon, pomocný pracovník s IQ kolem sedmdesátky, má v životě jediné přání: „bejt chytrý“. K tomu by mu měla pomoci experimentální léčba – stejná, jakou podstoupila i myš jménem Algernon, která je Charliemu soupeřkou, motivací, souputnicí i kamarádkou.

Audiokniha vydavatelství OneHotBook není prvním tuzemským zvukovým zpracováním tématu. V roce 1988 vznikla v režii Aleny Adamcové rozhlasová adaptace Kdo je Karel Gordon s Ladislavem Mrkvičkou v hlavní roli. Nahrávka, která pod názvem Růže pro Algernon vyšla o dvacet let později u Radioservisu, je sice herecky strhující a svou atmosférou i soundtrackem příhodně tísnivá, vzhledem k osmdesátiminutové stopáži ale zachovává především vědecko-fantastickou linku na úkor hluboce lidského příběhu.

Ten audiokniha s Janem Potměšilem rozvíjí v plné šíři. Z počátku potkáváme Charlieho optimistického, plného naděje, s jediným dětsky naivním přáním. Později se s ním na hraně geniality vydáme do labyrintu myšlenkových pochodů, které souvisejí s citovými a osobnostními zákrutami nebo rodinným zázemím. Potměšilův interpretační výkon přesvědčí posluchače, že ani jediná nepatrná věta textu není nadbytečná. Všechny Charlieho radosti či pochybnosti jsou dokonale uvěřitelné, každá jemná nuance pečlivě zahraná a velmi často možná i odžitá. Potměšil změny nálad a času odděluje precizním hereckým střihem na prostoru dvou tří vět, zcela adekvátně tomu, na jakém stupni inteligence se Charlie zrovna nachází. Jistě k tomu přispívá i zvolená forma vyprávění – zcela osobní deníkové zápisky, která má k divadelnímu monodramatu velmi blízko. Potměšilův Charlie je navzdory použití jiného překladu přesně takový, jaký je i v jevištním provedení v režii Jakuba Špalka. Však už se asi pouto trvající 27 let nedá nazvat jinak než „jedno tělo – jedna duše“.

Jednotlivé deníkové zápisky jsou v audioknize provázeny hned několika hudebními motivy, které se od sci-fi zadání vzdalují, ale s tímto pojetím příběhu zcela korespondují. Tím nejčastějším je rozpustilá melodie, souznící s obrazem dospělého s duší dítěte. Spolu s rostoucím Charlieho intelektem se mění i hudba – je melancholická až milostná. Některé scény doprovází také motiv, který by bylo možno nazvat „vědeckým“.

Zákony divadla jsou neúprosné a každá, byť legendární inscenace dojde ke své derniéře. Režiséru audioknihy Michalu Burešovi se podařilo výkon Jana Potměšila coby Charlieho Gordona rozehrát i ve zvukovém studiu. Zůstane tedy zachycen na věky věků a posluchačům bude dopřán silný, nitra se dotýkající zážitek.