Musím utéct!

recenze, , 20.09.2017
Za zavřenými dveřmi
Strach je nejlepším nástrojem k ovládání druhých. Když se třicátnice Grace zamiluje do okouzlujícího úspěšného právníka Jacka, myslí si, že našla muže svých snů. Netuší však, že po svatbě nebude nic tak, jak by mělo být. Za zavřenými dveřmi jejich nádherného domova se pohádka mění v noční můru.
Prvotina autorky B. A. Paris se stala bestsellerem s mnoha nadšenými recenzemi. Jak napovídá i titulek, Za zavřenými dveřmi, popisuje navenek bezstarostný život manželského páru, v němž je ale doopravdy vše jinak, než se zdá. Jack působí na své okolí jako bezchybný šarmantní muž, vždy úspěšný ve svém povolání advokáta týraných žen. Pro Grace i její mladší mentálně postiženou sestru buduje velkolepý dům, ve kterém mají všichni společně žít. Dokonalý obraz pro okolí však záhy dostává trhliny. Jack svou pravou tvář ale ukazuje pouze před Grace. Pomocí zastrašování a týrání se mu podaří ji úplně odříznout od běžného života.

Hned zkraje románu se tak ukáže, že hnacím motorem příběhu není tajemství skutečného vztahu obou protagonistů, ale psychologická hra mezi nimi. V ní jeden předvídá kroky toho druhého, Grace ve snaze osvobodit se a utéct, Jack s cílem jí v tom za každou cenu zabránit. Události jsou bohužel trochu předvídatelné, ovšem vykreslení zrůdností Jacka je tak sugestivní, že proti němu pan Grey ze série Padesáti odstínů vypadá jako neškodný sympaťák odvedle. Postavám by ovšem slušela hlubší psychologie a vývoj, dopilovat by zasloužila logika některých událostí i jazyková stránka textu.

Zvukové zpracování vychází z dílny Nakladatelství XYZ, které oslovilo interpretku Simonu Pekovou. Její naléhavý a procítěný projev působí na posluchače velmi sugestivně. Grace je v jejím podání přesvědčivě proměnlivá. Chvíli působí nešťastně a zoufale, vzápětí se jako tonoucí chytá stébélka naděje, aby opět upadla do bezmoci poté, co Jack zmaří její snahy osvobodit se. Hlavní mužskou postavu dokáže Peková zahrát s náležitou tvrdostí a nemilosrdnou touhou ubližovat. Stejně tak ale umí Jack jejím hlasem sladce slibovat a přetvařovat se před okolím. Tísnivá atmosféra knihy se prostřednictvím interpretky plynule přenáší i na posluchače. Ještě lépe by ale fungovalo, kdyby náladu thrilleru podporoval i hudební doprovod. Ten sice zahrnuje kromě běžných syntezátorů i kytarové a flétnové předěly, jakoby mu však chyběla dramatičnost.

Režie nahrávky se v brněnském Recording Studiu Škroupova ujal Ondřej Jirásek, který s Pekovou již spolupracoval například na Coelhově Vyzvědačce. Tentokrát však výsledek nepůsobí tak přesvědčivě. V dialozích a ztvárnění postav se Peková cítí poměrně jistá v kramflecích, delší vyprávěná souvětí jí ovšem občas dělají problémy – zdá se, jakoby se v nich ztrácela. Občas je čtení příliš naléhavé, jindy se herečka zadrhává a má o chlup delší pauzy, než by se slušelo. Zde by byl na místě zásah režiséra či pečlivější příprava, aby se interpretka stala neochvějně jistou průvodkyní posluchače složitějšími pasážemi textu. V jednom momentu také zazní lusknutí prstů, což v jinak ruchy nedokreslované četbě působí rušivě. Navíc pak za tímto zvukovým efektem už zcela nadbytečně zůstal zachován slovní opis tohoto činu.

Za zavřenými dveřmi by si zasloužilo lehce dotáhnout jak po stránce předlohy, tak zvukového zpracování. Kvalitních psychologických thrillerů není mnoho a tento měl k vysokému hodnocení dobře našlápnuto. Takto sice ve výsledku vyčnívá nad průměrem, ale zdaleka ne tolik, jak by mohly naznačovat až nekritické ódy ze strany některých čtenářů.