Kdo chce zabít Sally?

recenze, , 16.04.2015
Zahalte jí tvář
Měla to být běžná večeře v přátelském kruhu. Nikoho z přítomných by nenapadlo, že spolu s končícím dnem dohořívá svíčka života jednoho z nich. Příjemná atmosféra v jídelně vydržela jen do chvíle, než mladá služebná Sally Juppová oznámila, že ji požádal o ruku syn její zaměstnavatelky Steven Maxie. O několik hodin později je Sally nalezena mrtvá v zamčeném pokoji ve své posteli. Bylo momentem, který rozhodl o její smrti, Sallyino oznámení? Na první pohled to tak vypadá, ale postupně vychází najevo, že mladou služebnou neměl rád kdekdo. U koho nakonec převážily důvody pro vraždu? Vrchní inspektor Adam Dalgleish přijíždí na rodinné sídlo Maxieů, do starobylého domu Martingale, aby záhadu vyřešil.
Britská spisovatelka P. D. Jamesová se řadí mezi následovnice Agathy Christie či Dorothy Sayersové. První případ jejího dvorního detektiva Adama Dalgleishe, Zahalte jí tvář, se dočkal nejen britské televizní adaptace, ale i té rozhlasové. Nyní přicházejí na řadu i čeští audioknižní posluchači. Čtyřdílnou rozhlasovou dramatizaci z roku 2014 totiž právě vydal Radioservis.

Že jde o detektivní seriál z dílny Českého rozhlasu, je patrné z toho, že se nahrávce dostalo bohatého zvukového a hudebního doprovodu. Posluchači se rovněž dočkají širokého hereckého obsazení, které čítá téměř tři desítky herců. Zajímavostí je, že seriál vznikl na základě rozhlasové úpravy pro BBC. V porovnání s původní anglickou verzí lze konstatovat, že se překlad drží obsahově povětšinou v jejích šlépějích, ale provedením lze označit českou verzi za zvukově ještě propracovanější. Seriálový původ se trochu projeví v delších hudebních předělech v místech, kde uprostřed dramatické situace končil jeden díl.

Po herecké stránce se Zahalte jí tvář vrací k povedeným dramatizacím, které vznikaly před patnácti a více lety. Ačkoliv, zejména v devadesátých letech, natáčel rozhlas detektivní povídky Agathy Christie i Dorothy Sayersové, na pořádný klasický anglický detektivní román došlo v dramatizované podobě jen u velmi zkrácené hry Není kouře bez ohýnku od prvně jmenované. P. D. Jamesová si však na svou první rozhlasovou adaptaci počkala až do roku 2014. Její autorská prvotina Zahalte jí tvář však dlouhé čekání napraví svým podařeným zpracováním. Takto rozsáhlé dramatizace vznikají především pro rozhlasové vysílání, soukromá vydavatelství se věnují spíše četbám. Proto má novinka mezi současnými detektivními nahrávkami výsadní postavení.

Režisér Vlado Rusko využil herce, kteří jsou sice známí, ale přesto nejsou oposlouchaní. Tahounem příběhu kupodivu není ani tak samotný detektiv v podání Aleše Procházky, který svou roli úsečného a trochu odtažitého policisty zahrál s lehkostí a nadhledem, ale spíše vypravěčka a současná hlava rodiny, paní Maxieová. Tu brilantně ztvárnila Dana Syslová. Její postava starostlivě pečuje o invalidního manžela, řídí chod domu a snaží se zvládnout novou situaci v nelehkých poválečných 50. letech. Její syn Steven (Jaroslav Plesl) a dcera (Dana Černá) jsou spolu s rodinným přítelem Felixem Hearnem jedněmi z hlavních podezřelých. V dalších rolích, avšak neméně důležitých, se mimo jiné představili Jana Stryková, Petr Pelzer a Oldřich Vízner, zavražděnou Sally ztvárnila Veronika Kubařová. Pouze Vladimír Polívka ve své menší roli působí trochu toporně.

Někdo může namítnout, že oproti nezkráceným četbám přijde v dramatizaci kvůli zkrácení o kus děje, ale skvělé nastudování s širší paletou herců může přinést jiný, neméně hodnotný zážitek. Zahalte jí tvář patří mezi audioknižní detektivky, které na současném trhu chybí. Doufejme, že se dočkáme i dalších podobně podařených také v budoucnosti.