Košťálek a pekelník

recenze, , 04.02.2015
Zajíc Košťálek
Vedle vydavatelů mluveného slova, kteří se přímo specializují na nahrávky z bohatého rozhlasového archivu, existují i takoví, kteří z něho tu a tam něco vyzobnou. Jedním z nich je i tiché a nenápadné vydavatelství Stanislava Chudoby Rotag, které se může pochlubit zcela ojedinělými tituly. V devadesátých letech na magnetofonových kazetách vypustilo do světa edici Malé rozhlasové pohádky.
Každý titul této edice obsahuje původní poetický dramatizovaný pohádkový seriál s opravdu špičkovým obsazením. Jednotlivé části na sebe nikterak nenavazují a poslech tak lze rozložit i na několik dní, neboť před každou pohádkou je vložen kratičký úvod seznamující děti s podstatnými informacemi. Některé cykly vznikly v rozhlase přímo pro toto vydavatelství, jiné jsou převzaty z fondu Československého rozhlasu. Protože magnetofonové kazety vyšly z módy a protože by byla škoda, aby tyto skvosty zůstaly uchovány pouze u pamětníků, vydal Rotag v roce 2012 dva archivní snímky v reedici. Konkrétně se jedná o Zajíce Košťálka a o Čertíka Perejdu.

Oba cykly napsala známá autorka dětských knížek Jaroslava Pechová. Příběhy malého ušáka a dobrosrdečného pekelníčka zasadila do křivoklátských lesů. Jak Perejda tak i Košťálek se snaží všem pomáhat a nemají tak o přátele nouzi. Potkávají se se sluníčkem, s měsíčkem, studánkou i s lesními zvířátky. Každý příběh v sobě obsahuje nějaké poučení, které je posluchačům předáváno velmi laskavým způsobem. Autorka se svou tvorbou pro děti může směle postavit vedle Václava Čtvrtka – i u ní nacházíme příjemný humor, barvitý způsob vyprávění v nádherném jazyce a rozmanité zápletky, které se často na první pohled zdají být neřešitelné.

Obsazení je u obou děl vskutku pestré. V roli vypravěče se představuje Eduard Cupák, jehož sametový hlas dokáže do pohádky doslova vtáhnout. Perejdu si zahrál mladičký Ladislav Mrkvička, který pak, podstatně starší, ztvárnil v Zajícovi větra Fujaváka. Košťálek k nám promlouvá díky Jiřímu Pragerovi. Rozdílné, ale charakterově si velmi podobné kamarádky hlavních hrdinů, zde svým sladkým hláskem vytvořila Miroslava Hozová – jedna z nejznámějších rozhlasových princezen. Stejnou šanci dostal i Jan Hartl, jenž zde zastupuje naivní a popletená zvířátka. Vlastimila Brodského můžeme zastihnout hned ve dvou polohách – nikoho nepřekvapí, že mu v Košťálkovi bylo svěřeno laskavé Sluníčko, v Perejdovi si však zahrál postavu pro něj téměř netypickou – pořádného „záporáka“. Podobné cti se dostalo i Miroslavu Masopustovi či Františku Filipovskému.

Vladimír Hrubý si vystřihl hned obě nejvýznamnější nebeská tělesa, druhé Sluníčko v Perejdovi a Měsíčka v Košťálkovi. Janu Drbohlavovou tu zastihneme ve zvířátkách chamtivých a parádivých, která se nakonec změní k lepšímu. Lstivá a zlá stvoření představuje strhujícím způsobem Hana Maciuchová. A pokud vás ještě nepřesvědčila hvězdná herecká elita, vaše rozhodování jistě podpoří Jiřina Bohdalová, Petr Haničinec, Jaroslava Obermaierová, Milena Steinmasslová, Iva Janžurová, Jaroslav Moučka či Růžena Merunková.

Obě dvě nahrávky obklopuje příjemná hudba Stanislava Chudoby, hraná na klasické i elektronické nástroje. Ta zde má hned několik významných rolí – zahajuje a ukončuje každý díl, nahrazuje zvukové efekty (například běh) a tvoří podklady pro veselé písničky, které jsou součástí jednotlivých příběhů. Bohužel se z obalu nedozvíme, ve kterém roce byly tituly natočeny. Booklet udává jen rok 1993, jenž je rokem prvního vydání na MC.

Díky Rotagu se k posluchačům dostávají v éteru léta neslyšené kvalitní seriály, které se v dnešní době už ani netočí. Proto neváhejte a vytvořte si každodenní rozhlasové večerní poslouchání skoro čtvrthodinových pohádek z CD. Lze jen doufat, že vydavatel postupně v reedicích uvede i zbývající nahrávky Malých rozhlasových pohádek. Kdyby ne, ještě pořád jsou ke koupi na původních magnetofonových kazetách.