Audioknižní experiment

recenze, , 21.08.2013
Zaklínač
Společnost Audiotéka.cz je provozovatelem stejnojmenného internetového obchodu s audioknihami a mluveným slovem. Po téměř dvou letech existence může dnes nabídnout více než 1500 titulů, některé ve výhradní distribuci. Několikrát si už ale vyzkoušela i vydavatelskou činnost a posluchačům exkluzivně nabídla například Brusinky Barbary Nesvadbové nebo diptych Michala Viewegha Mafie v Praze a Mráz přichází z Hradu. Letos připravila pro všechny audioknižní posluchače šestidílnou adaptaci povídek Andrzeje Sapkowského, která potěší především příznivce kvalitní fantasy.
Nejprve přednostně, a dokonce zdarma, majitelům mobilních telefonů Samsung Galaxy S4, od 21. srpna pak všem zájemcům, nabízí první dvě povídky ze sbírky Zaklínač: Poslední přání. Tu knižně vydalo ostravské nakladatelství Leonardo v překladu Stanislava Komárka. Audiotéka.cz, jak se zdá, adaptovala celou sbírku tak jak vyšla, dokonce i s rozdělenou povídkou Hlas rozumu. Posluchač ji nejspíše dostane v několika částech - první dvě už nyní v srpnu.

Zaklínač se mezi fanoušky fantasy těší velké oblibě už od roku 1986, kdy časopisecky vyšla první povídka s postavou Geralta z Rivie. Od té doby napsal Sapkowski mimo dalších povídek také pětidílnou románovou ságu. Jeho příběhy byly zfilmovány pro televizi a vychází z nich i série úspěšných počítačových her. Zaklínač je zkrátka už více než čtvrt století fenoménem a jeho autor bývá řazen k velikánům světové fantasy. Snad proto se Audiotéka.cz rozhodla přistoupit k audioknižnímu zpracování Sapkowského předlohy s veškerou vážností a úctou. V šestici povídek hrají vedle Jiřího Dvořáka v hlavní roli další desítky herců, je použita původní hudba a zvukové efekty. Nejde ale o dramatizaci jak ji známe z rozhlasové tvorby, neboť autorův text zůstal téměř plně zachován a ke krácení došlo jen v minimální míře. Režisér Jakub Tabery dbal na to, aby posluchačům nabídnul dokonalý komfort.

V příběhu Zaklínač se Geralt pokouší vysvobodit královskou dceru z podoby děsivé strigy, v druhém, Zrnko pravdy, zase řeší problém uhranutého netvora. Ano, obě povídky pracují s klasickými prvky a motivy fantasy literatury - s kouzly, příšerami, panovníky, hospodami, lesními cestami, s láskou. Tyto kulisy už samy o sobě dostatečně podněcují posluchačovu fantazii a doplní-li se vhodnými zvukovými efekty, je možno docílit maximální působivosti. Zvuk ovšem může být v audioknihách dvojsečnou zbraní - na jedné straně usnadňuje posluchačům orientaci v prostředí a navozuje jeho atmosféru, na straně druhé může působit rušivě, nepřirozeně, někdy až směšně. Uvědomíte si to nejspíše v pasážích, kdy oheň nepřestává monotónně praskat nebo kdy vyděšená žena zavřeští už podruhé naprosto stejně. Občas můžete mít pocit, že se autoři snaží posluchačům předvést, jak obsáhlá je jejich zvuková banka. Možná si podobně jako já uvědomíte, že stejného efektu, jakého se Tabery snaží dosáhnout pomocí zvukové techniky, lze dostát i prací s hlasem, jeho rytmem a výrazem. Vzpomenete několik audioknih z poslední doby, v nichž zvukové efekty úplně chybí a přesto nelze jejich tvůrcům vyčíst, že se posluchač ztrácí v ději nebo že je o cokoliv ochuzen.

K přirozenosti audioknižní adaptace bohužel nijak nepřispívají ani neupravené dialogy. Chválím snahu producentů ponechat text pokud možno v původní podobě, ale je třeba si uvědomit, že psané slovo má jiná pravidla než slovo mluvené. Stejně jako například u řečníka poznáte, zda svůj projev čte nebo mluví spatra, tak je i u Zaklínače zřejmé, že postavy nehovoří přirozeným jazykem. V dialozích je role vypravěče rušivá a jeho text zbytečně rozdrobuje rozhovory postav.

Možná se mohl režisér Tabery inspirovat u svého kolegy Tomáše Soldána, který loni natočil třídílnou rozhlasovou adaptaci povídky Zaklínač: Hranice možností. Díky tomu, že se Sapkowského textem pracoval tvůrčím způsobem, vytvořil posluchačsky mnohem přívětivější dílo. Nejspíše měl k dispozici vyšší rozpočet a skalní příznivci žánru by k jeho úpravám měli možná řadu výhrad, přesto ale na zhruba stejné stopáži rozehrál Geraltův příběh mnohem poutavěji než Tabery.

Audiotéka.cz zvolila jinou cestu - cestu nekráceného textu čteného několika interprety, doplněného hudbou a zvukovými efekty. Jde o koncepci u nás dosud neslyšenou, která si jistě své příznivce najde. První dvě povídky šestidílné série Zaklínač a Zrnko pravdy jsou exkluzivně k dispozici prostřednictvím on-line služby audioteka.cz. Každá za 149 Kč.