Dobrodružná výprava do říše pohádek

recenze, , 11.09.2019
Země příběhů: Kouzelné přání
Bylo nebylo, za sedmero horami žily dvě děti, dvojčata Alex a Conner. Právě oslavily své dvanácté narozeniny a mezi dárky nalezly také babiččinu starou pohádkovou knihu. Tahle kniha ale nebyla jen tak obyčejná. Nejdříve začala polykat Alexiny pastelky, později učebnice a nakonec se probudila k životu zcela. Hádáte správně – Země příběhů spolkla také obě děti.
Alex a Conner se tak najednou ocitají v zemi, kde se odehrávají všechny známé pohádky a kde kouzla a čáry nejsou vůbec neznámým pojmem. Pohádky o Šípkové Růžence, Sněhurce nebo Červené Karkulce obě děti velmi dobře znají. V tomhle příběhu se ale nacházejí zhruba o deset let později. Šípková Růženka je vzhůru a snaží se dát své ospalé království zase do pořádku, Popelka s Krásným králem čekají své první dítě a Červená Karkulka si zabrala své vlastní království, ze kterého vyhnala všechny vlky. Právě však také došlo k jiné nečekané události: Zlá královna, která kdysi nechala otrávit Sněhurku, uprchla ze svého vězení a touží po Kouzlu splněných přání.

Alex a Connera čeká náročná, více než dvanáctihodinová audioknižní pouť pohádkovou říší, na které je provází hlas Aleše Procházky. Tento zkušený vypravěč byl dobrou volbou nejen pro své nesporné kvality, ale jistě i proto, že ho mladší generace, kterou se Albatros Media snaží přitáhnout k audioknihám, zná z dabingu coby nejprve obávaného, později milovaného profesora bradavické Školy čar a kouzel, Severuse Snapea.

Aleš Procházka se hned od počátku naladil na pohádkové vyznění celého příběhu, a to nejen tempem, ale i způsobem přednesu. Jsou tu sice moderní děti se svými ironickými poznámkami, ale také tradiční pohádkové bytosti. Procházka zvládá přecházet od jednoho stylu vyjadřování ke druhému bez sebemenšího zaváhání. Hlasy pro jednotlivé postavy mění pouze mírně, aby ty ženské zněly jemněji. Díky tomu nemusí přehrávat a pitvořit se, což by tomuto samo o sobě poutavému příběhu spíš uškodilo.

Pohádkové atmosféře nahrávají také vhodně vybrané doprovodné melodie. Ty už od počátku evokují princeznovsky palácovou náladu, mezi kapitolami nejsou přehnaně dlouhé. Za malé, leč významné plus lze považovat i to, že vypravěč v samotném úvodu knihy zmíní nejen jméno autora, Chrise Colfera, jehož tvář mohou znát fanoušci seriálu Glee, ale také překladatelky Veroniky Volhejnové.

Větší a daleko významnější plus bychom mohli udělit, pokud by bylo možno jméno režiséra zjistit i z jiného zdroje než jen z krabičky CD (neuvádí jej ani web vydavatele), přitom v tomto případě se Tomáš Harant za své dílo rozhodně nemusí stydět. Audiokniha Země příběhů: Kouzelné přání je přesně taková, jak by měla být, aby přitáhla k dobrodružnému příběhu nejen dětské posluchače, ale i ty starší, kteří ocení autorovu hravost s osudy známých pohádkových bytostí.

Doufám, že se s Alex a Connerem v doprovodu Aleše Procházky brzy opět setkám. Série Země příběhů totiž sestává ze šesti dílů, které u nás, stejně jako tuto audioknihu, vydává Fragment.