Zlověstné bzučení v uších

recenze, , 22.11.2019
Koruna démonů
Letošní suché léto přálo octomilkám, mouchám a vosám. Otravné bzučení přehlušilo varování odborníků, že hmyzu ubývá, a naopak nahrálo temným představám a atavistickým obavám. Možná tedy bude snesitelnější trávit poslechem Koruny démonů podzimní dny. Titul z pera Jamese Rollinse je už třináctou knihou ze série Sigma Force, v audioknižní podobě vychází u vydavatelství Bookmedia jako pátý.
Přiznám se, že jsem sérii a předchozí díly neznala ani v knižní, ani v audioknižní podobě. Ne, že bych během poslechu nepojala podezření, že postavy mají už něco za sebou a tohle nebude jejich první zaznamenané dobrodružství. Nijak mě to však v pochopení světa agentů Sigmy Force neomezovalo. Vlastně jsem si titul vybrala kvůli Jiřímu Schwarzovi, jehož hlasový projev mě zaujal v audioknize Sběratel sněhu.

Schwarzův drsný hlas a rozvážnost, se kterou text čte, navozuje dojem klasické sci-fi skoro verneovského střihu. Přispívá k tomu i Rollinsův styl, který čtenáře nešetří a rozmáchle jej zásobuje pasážemi napěchovanými historickými exkurzy, přírodovědnými zajímavostmi i konspiračními teoriemi. Svého druhu je Koruna démonů cestopisem, který nás provede po několika zajímavých destinacích na Havajských ostrovech, v Estonsku, v Japonsku či v Polsku. Často hrdiny čekají sestupy – pod hladinu moře, do jeskyní či solných dolů – a věrný popis navozuje velmi plastickou představu prostředí.

Režisér Jakub Tabery nespěchá a kapitoly uvozuje rozmáchlými hymnickými tóny, koneckonců nahrávka čítá přes sedmnáct hodin poslechu. Posluchače pak mohou nastupující akční pasáže až zaskočit, byť je předznamenává zvuková stopa, která tentokrát odkazuje k filmové hudbě klasických bondovek. Někdy bych přesnou Schwarzovu artikulaci vyměnila za poněkud zaujatější projev, který do sebe lépe pojme napětí, vzrušenou atmosféru a vypjaté emoce. Vždyť příběh, který začíná jako nedělní vlastivědná procházka, opakovaně signalizuje, že půjde do tuhého.

Hrozba, před kterou lidstvo stojí, je přitom zdánlivě nenápadná. Copak mohou vosy ohrozit civilizaci? Jenže co když pocházejí z jiných dob, co když má v útocích rozběsněných rojů podivného druhu odokuro někdo prsty? Zde se děj začíná prolamovat zajímavými vsuvkami, hmyz se totiž představí vlastním hlasem. A tak se Jiří Schwarz ujímá partů hmyzích průzkumníků, rozzuřených bojovnic, obtěžkaných matek i hladových larev.

Netvrdím, že je to slabina, jen na mě Koruna démonů v audioknižní verzi vlastně nepůsobila jako novinkový titul. Solidní předloha se potkává se solidním zpracováním a zvukovou verzi lze jen doporučit milovníkům dobrodružných příběhů, kteří nedají dopustit na hrdiny typu Indiana Jones nebo James Bond. Asi tedy nepřekvapí, že James Rollins je podepsaný pod příběhem Indiana Jones a Království křišťálové lebky