Křivda i osamělost podle Petry Soukupové

recenze, , 16.12.2014
Zmizet
Audioknižní vydavatelství OneHotBook vybírá pro svou produkci nejčastěji mezi světovými knižními bestsellery, čas od času ale potěší posluchače i adaptací díla některého českého autora. Vzpomeňme zde alespoň zvukovou podobu obou románů Kateřiny Tučkové, mistrně interpretovanou Národní třídu Jaroslava Rudiše, či humoristickou Poslední aristokratku Evžena Bočka. Pro předvánoční trh připravilo audioknižní verzi povídkové knihy Petry Soukupové Zmizet
Autorka na sebe poprvé výrazněji upozornila už svým debutem K moři, který získal Cenu Jiřího Ortena. Pozdější sbírka tří samostatných povídek, vydaná pod názvem Zmizet, dostala cenu Magnesia Litera 2010 v kategorii Kniha roku. Pro spisovatelku mladé generace takový úspěch znamenal zejména obrovský zájem čtenářů a to nejen českých - Zmizet byla vydána v polském, italském a bulharském překladu.

Rozhlasoví posluchači se už dříve mohli se zpracováním části knihy Petry Soukupové seznámit. Povídku Zmizel nastudoval už v roce 2009 brněnský rozhlas do podoby pětidílné četby na pokračování v interpretaci Michala Bumbálka. Na krátko natočilo o tři roky později olomoucké studio s Lenkou Krobotovou. Audiokniha od OneHotBook ovšem obsahuje zcela nové nahrávky - tři samostatné texty čtou Kryštof Hádek, Jan Meduna a Daniela Choděrová.

Zkušenosti prvně jmenovaného s auditivní tvorbou jsou v porovnání s kolegy patrně největší. Kryštof Hádek má za sebou celou řadu zejména rozhlasových pořadů, v nichž přirozeně uplatnil svůj mladistvý hlas. Pro Jana Medunu je povídka Na krátko už několikerou prací pro OneHotBook, tentokrát ale dostal samostatný a co do stopáže největší prostor. Daniela Choděrová je v oblasti mluveného slova úplným nováčkem, přesto je však její výkon bezchybný. U všech tří lze ocenit dokonalou práci s hlasem, která ve spojení s emotivním přednesem podtrhuje atmosféru povídek. Díky vedení režisérky Jitky Škápíkové si interpreti dokázali poradit i se složitými souvětími, které Soukupová ve své knize používá.

Zvláštní pozornost si zaslouží i hudební složka audioknihy Zmizet. Vydavatelství OneHotBook na ni u svých titulů vždy obzvláště dbá a tentokrát dokonce nechalo zkomponovat a nahrát trojici hudebních motivů v různých aranžích, pro každou povídku s jiným zvukem a náladou. Hudba podtrhuje fakt, že každá část knihy může existovat zcela suverénně, dohromady ale tvoří sevřenou kolekci. Všechny mají celou řadu společných motivů - příběhy dětí, vztahy mezi sourozenci, vnitřní osamělost, křivdy, neporozumění. Petra Soukupová napsala trojici citlivých příběhů bez jakéhokoliv náznaku patosu. Hlavní i vedlejší postavy se ve své situaci chovají přirozeně a tak i jejich příběhy působí opravdově.

Všechny kvality předlohy se podařilo audioknize zachovat. Nahrávka navíc přidává nezanedbatelnou hodnotu v podobě uměleckého přednesu velmi dobrých interpretů a původní hudby. Posluchačům se dostává zvuková podoba jednoho z nejzásadnějších děl současné české literatury. O celkové délce třinácti a čtvrt hodin na dvou mp3 CD v obalu se stejnou grafikou jako knižní Zmizet.