Zpět

Po stopách české detektivky V

téma, , 10.09.2019
Slovníky nám prozrazují, že se český výraz pro detektivku vyvinul z latinského slova detegere, tedy odkrývat. Inspirováni tím se proto už popáté pouštíme do pátrání po českých detektivkách, existujících ve zvukové podobě. Tentokrát se blíže podíváme na díla současných spisovatelů. Ti se sice většinou drží klasických schémat, občas se však od nich odchylují a jejich díla se pak nedají jednoduše žánrově zaškatulkovat.
◄ Zpět k minulému dílu seriálu Po stopách české detektivky.

Michal Sýkora

Tento pedagog a literární teoretik je zároveň jedním z nejvýraznějších autorů detektivek své generace. Z jeho pera pochází řada olomouckých případů s majorem Výrovou, nazvaná Detektivové od Nejsvětější Trojice, proslavená především televizními adaptacemi.

Ještě před nimi se ale prvního dílu cyklu ujal rozhlas. Případ pro exorcistu vznikl pod režijním dohledem Tomáše Soldána příznačně v Olomouci, a to v podání Františka Strnada. Pátrání po vrahovi dívky, nalezené na kostelním oltáři, následovaly o dva roky později obdobně zpracované Modré stíny, zabývající se vraždou investigativního novináře. Třetí, částečně retrospektivní román Ještě není konec (v televizi odvysílaný pod názvem Vodník), načetla herečka Olga Kaštická. Jako zatím poslední Sýkorovo dílo bylo v rozhlase uvedeno Pět mrtvých psů. Četbu dostali na starost režisér Vlado Rusko a herec Aleš Procházka. Oproti původnímu televiznímu scénáři v ní autor pozměnil rozuzlení případu. Na obrazovkách sérii uzavíraly Živé terče, ty se ale své literární verze nedočkají. Zájemce o zmíněné nahrávky také nepotěší, že Radioservis nabízí digitálně pouze úvodní Případ pro exorcistu.
 

Modré stíny ale vyšly jako audiokniha ve vydavatelství OneHotBook. Pod režijní taktovkou olomouckého rodáka Michala Bureše usedli za mikrofon Michal Kubes a Simona Postlerová.
Sýkora se, stejně jako někteří další z dnešního článku, autorsky podílel i na sbírce Praha Noir. V jeho případě jde o povídku Percy Thrillington. Tomuto souboru se však podrobněji budeme věnovat až příště, takže jej dnes jen tu a tam zlehka nakousneme.

Štěpán Kopřiva

Své místo si v tomto přehledu vysloužil i Štěpán Kopřiva, který má jako spisovatel a scenárista pozoruhodně velký žánrový záběr. Do tématu audioknižních detektivek ale zapadá především jeho románová Rychlopalba. V interpretaci Ludvíka Krále ji v roce 2015 vydal Walker & Volf. Kromě tohoto díla, v němž obyčejný pražský policajt hledá pravdu o údajném týrání dcery vlastní matkou, přispěl Kopřiva rovněž do již zmiňovaného výběru Praha Noir, konkrétně kouskem nazvaným Amatéři.
 

Jiří Březina

Mladý český autor Jiří Březina získal v roce 2013 za svůj debut Na kopci Cenu Jiřího Marka za nejlepší český detektivní román. Jeho zatím jedinou audioknihou je ale Promlčení, úvodní díl série případů svérázného policisty Tomáše Volfa. Příběh úzce spjatý s historií českého pohraničí, vydalo Nakladatelství MOTTO v podání Jakuba Saice.
 

Jiří Hubička

Tento rozhlasák tělem i duší se detektivkám věnoval nejen v úloze dramaturga, ale má na svém kontě i několik vlastních počinů, které vydal Radioservis. Poslední představení v L. zachycuje herecký výkon Jaromíra Meduny v úloze kapitána Strejce, hledajícího odpověď na otázku, zda jeden z členů hereckého souboru zemřel vlastní rukou, či byl zavražděn. V dalších rolích účinkovali například Oldřich Vízner či Jana Drbohlavová.

Ve volně na sebe navazujících, s nadhledem napsaných detektivkách Síla slova a Z divokého východu řeší Jiří Ornest jako poručík Vláčil případ brutálního napadení rozhlasového moderátora, respektive podivnou střelbu na filmové premiéře, z níž se vyklube velmi spletitá historie. Asistuje mu přitom čerstvá absolventka policejní akademie Králíčková, kterou si zahrála Jana Stryková. Mimo ně zazní z obou nahrávek hlasy mnoha dalších prvotřídních herců, například Pavla Soukupa, Petra Kostky, Simony Stašové nebo Taťjany Medvecké.
 

Martin Goffa

Pod tímto pseudonymem se skrývá bývalý kriminalista, který se po odchodu od policie věnuje mimo jiné psaní detektivek. V audioknižní podobě existuje jenom jeho román Přiznat vinu, který ve zvukovém zpracování vyšel pod značkou Kalibr. Za mikrofon v něm usedli Jan Maxián, Jan Vondráček a Jitka Ježková. Mimo to přispěl Goffa povídkou Tři mušketýři i do sbírky Praha Noir.

Petr Hudský

Autor scénářů úspěšných televizních seriálů, je, kromě několika takzvaných minutových her, podepsán i pod rozhlasovou detektivkou Vrah je Zahradník. Zdeněk Žák v ní jako kapitán Srnec vyšetřuje smrt v bohaté rodině Zahradníkových. A vraždil zřejmě někdo z širokého okruhu příbuzenstva oběti. V dalších rolích účinkují mimo jiné Igor Bareš, Dana Černá či Andrea Elsnerová.
 

Antonín Jirotka

Syn známého tvůrce Saturnina používá kvůli odlišení se od otce pozměněné křestní jméno. Věnuje se převážně detektivkám, z nichž některé natočil (leč zatím nevydal) rozhlas. V budějovickém studiu vznikly s místními herci postupně Dospělé děti, Ďáblův rukopis, Vražedné mámení, Balada o námořníkovi, Hrobník nás rýčem zastele a Nenávist. V pražském archivu navíc leží i povedené dramatizace Kupec hrůzy a Toulavý strýc, které by si určitě zasloužily vydání.

Petr Stančík 

Originální, převážně parodické a žánrově obtížně zařaditelné, jsou příběhy s detektivními motivy z pera Petra Stančíka. Cenami Magnesia Litera a Audiokniha roku oceněný román Mlýn na mumie vyšel ve zdařilé zvukové podobě u Tympana v interpretaci Ivana Řezáče a Zdeňka Maryšky. Další Stančíkův příběh, nazvaný Nulorožec, načetl pro vydavatelství Audioberg Pavel Rímský. Kratší text Kabinet sedmi probodnutých knih pak vyšel jako součást kompletu Praha Noir.
 

Miloš Urban

Stejně jako Stančík si i Urban libuje v kombinování žánrů. Do dnešního výběru patří zejména jeho gotické romány s detektivními zápletkami. Lord Mord vyšel v autorské interpretaci v roce 2012 pod hlavičkou Durman – Indies Scope.  Navíc ještě o jedenáct let dříve načetli pro rozhlas jeho další román Sedmikostelí herci Jiří Schwarz a Jan Novotný. Tato četba na pokračování ale zatím zůstává nevydána. Naproti tomu povídku Mizení na mostě mohou posluchači najít opět v souboru Praha Noir.

Do dnešního výběru by měl patřit i autor historických detektivek Vlastimil Vondruška, jeho rozsáhlé tvorbě je však věnován samostatný text. A ačkoliv ho našim sousedům tak trochu závidíme, nemohli jsme do výčtu českých autorů zařadit ani slovenského autora Dominika Dána. Ale nemusí mu to být líto, protože i on má svůj vlastní článek.

Příště zakončíme naše putování Po stopách české detektivky příběhy, majícími více autorů.