Zpět

Od knihy k audioknize

zpráva, , foto: Filip Jandourek, OneHotBook, 22.5.2015
Letošní Svět knihy hostil nejen slavnostní vyhlášení Ceny AVA – Audiokniha roku 2014, ale také bohatý doprovodný program zaměřený na audioknihy. Na stáncích vydavatelů bylo možno navštívit autogramiády, křty či besedy s tvůrci. Tou největší, alespoň co do počtu hostů, byl pořad Od knihy k audioknize, který připravilo vydavatelství OneHotBook spolu s obchodem Audiolibrix.
V zaplněném Autorském sále levého křídla Průmyslového paláce se v pátek 15. května sešli ti, které zajímalo jak se audioknihy připravují, jak náročná je jejich výroba, jak jsou vybíráni interpreti i jaká je práce režiséra. A že bylo na co se dívat a co poslouchat, dosvědčuje i přehled zúčastněných: šéf OneHotBook Martin Pilař, režiséři Jitka Škápíková a Michal Bureš, spisovatelka Kateřina Tučková a herci Tereza Bebarová, Jiří Dvořák, Jan Vlasák a Igor Bareš. Obchod Audiolibrix zastupoval Michal Kočí, pořad uvedla redaktorka OneHotBook Šárka Nováková a moderoval ho vydavatel audioknižního průvodce naposlech.cz Jakub Horák.
 



Žítkovské bohyně a Milénium – první audioknihy OneHotBook

Cesta od knihy k audioknize byla, alespoň stručně, nastíněna na příkladu Žítkovských bohyní. "Text vznikal tři roky, natáčení už bylo trošku rychlejší," zavzpomínala s úsměvem spisovatelka Kateřina Tučková. Martin Pilař připomněl, že Žítkovské bohyně byly po sérii Milénium Stiega Larssona druhou audioknihou vydavatele: "Katka a Stieg – myslím, že jsme začali dobře." Prozradil také, že OneHotBook chystá vydání čtvrtého dílu Milénia, opět v interpretaci Martina Stránského. Herečka Tereza Bebarová a režisérka Jitka Škápíková zavzpomínaly na okolnosti natáčení audioknižních Žítkovských bohyní a ohadly kolik času zabrala jejich příprava. "Zhruba třicet až padesát stránek textu se dá natočit za jeden den," uvedla Škápíková.
 



"Já sám bych si tak tlustou knížku nepřečetl," říká Bareš

Jedním z interpretů severských detektivek je Igor Bareš, který pro OneHotBook vypráví případy oddělení Q dánského spisovatele Jussi Adler-Olsena. "Já sám bych si tak tlustou knížku nepřečetl, neměl bych na to trpělivost," uvedl Bareš. Prozradil také, že nemá text předem nastudovaný: "Není v lidských silách pět hodin strávit ve studiu a pak se doma dalších pět hodin připravovat na další den." Jiří Dvořák, interpret trilogie z ostrova Lewis, jejíž druhý díl získal v pátek cenu Audiokniha roku 2014 v kategorii Nejlepší audiokniha – četba, nastínil, jak obtížné je číst skotská jména se správnou výslovností.
 



Jak pracuje Jan Vlasák

Jan Vlasák vyjádřil svou radost nad vítězstvím audioknihy Muž jménem Ove v kategorii Audiokniha roku 2014 – absolutní vítěz. Na rozdíl od Igora Bareše si rád četbu připravuje předem: "Text mě musí nejprve chytnout, potom se jím už na place nechám vláčet." V odpovědi na návštěvnický dotaz ještě přiblížil, jak se při interpretaci nechává strhávat emocemi, což potvrdil i režisér Michal Bureš: "Jan Vlasák ve studiu nejprve čeká, pak se rozběhne jako dostihový kůň a je třeba mu mysl zklidnit ujištěním, že běží naprosto skvěle."
 



V čem je jiné herectví na mikrofon?

Divačku v sále zajímal rozdíl mezi divadelním a filmovým herectvím a audioknižní interpretací literárního textu. Postupně se snažili odpovědět všichni z herců. "Na divadle je nejdůležitější pravda. Pak je jedno, jestli jste před kamerou, na divadle nebo před mikrofonem," uvedl Jiří Dvořák. Tereza Bebarová se svěřila se svým pohledem: "Mikrofon je milenec a když jste sama ve studiu, tak je načítání audioknihy vlastně autoerotika. Ráda načítám audioknihy."
 



Jak si u nás audioknihy stojí

Martin Pilař se rozhovořil o audioknižních adaptacích klasických literárních děl a o dramaturgických úpravách textů. "Záleží na majiteli práv, jak dovolí zasahovat do textu. Pro audioknihu je ale vždy lépe, když můžeme dramaturgické úpravy provádět," uvedl. Přiblížil posluchačům, jak si audioknihy v Česku stojí, jak jsou vnímány. 
 

On-line distribuce

Pak stručně promluvil Michal Kočí – zástupce obchodu s audioknihami Audiolibrix. Uvedl, že prodej a stahování audioknih prostřednictvím internetu stále roste, zejména díky novým technologiím. Doplnil Martina Pilaře v přehledu typických činností, během kterých je možné audioknihy poslouchat.
 

 

Křest Šachových figurek

Po další krátké soutěži o balíčky audioknih z produkce OneHotBook následoval křest Šachových figurek – závěrečné audioknihy ze série z ostrova Lewis, kterou načetl Jiří Dvořák a režírovala Jitka Škápíková. Redaktorka Šárka Nováková pozvala ještě všechny zúčastněné na autogramiádu na stánek vydavatele a Jakub Horák představil naposlech.cz
 

 


O audioknihy je stále větší zájem, což dokázal i zaplněný Autorský sál v němž se beseda Od knihy k audioknize konala. Snad se jí alespoň částečně podařilo rozšířit povědomí o audioknihách, přiblížit posluchačům jak náročná je jejich příprava a přesvědčit je o tom, že audioknihy si pozornost zaslouží.



Celý zvukový záznam besedy Od knihy k audioknize, který pořídil Jakub Kamberský, můžete slyšet níže.