Zpět

Prázdné křeslo

Prázdné křeslo
Lincoln Rhyme jede i se svou spolupracovnicí Amélií Sachsovou do Severní Karolíny, aby se podrobil riskantní operaci, která by mu mohla navrátit hybnost. Zde jej poprosí o pomoc šerif nedalekého městečka, v němž byl zavražděn chlapec a uneseny dvě dívky. Nejzdatnějším soupeřem detektiva však nakonec není podezřelý hoch posedlý hmyzem, ani vlastní tělesné postižení, nýbrž Amélie, která se nespokojí s rutinním dopadením předpokládaného pachatele a pouští se do nebezpečného pátrání na vlastní pěst.
„Při poslechu již třetího dílu série oceníte inovativní způsob vyprávění či brilantní uvažování detektiva, který tok svých myšlenek předkládá vždy precizně a detailně zasazený v kontextu nejmodernějších vyšetřovacích postupů a technologických metod a překvapí až geniálním citem pro detail. Jan Vondráček, už hlasově srostlý s protagonisty, zdařile rozlišuje jednotlivé postavy, posluchače sugestivně vtahuje do děje a spolu s originální akustickou hudbou vykresluje dusnou atmosféru zločinu na zaprášeném americkém venkově. Posluchač si užije netradiční jízdu na rozparáděném pojízdném křesle a spolu s Lincolnem Rhymem kolikrát překvapeně zavyje při nečekané změně směru vyšetřování,“ uvedl Martin Pilař, ředitel vydavatelství OneHotBook.
 

„Kromě toho, že jde zase o napínavý případ, působí tahle série tím, že detektiv má fyzický hendikep, takže vlastně vyšetřuje z vozíčku, což však kompenzuje svým neobyčejným intelektem. Deaver si navíc libuje v překvapivých zvratech, které mě samotného u detektivek baví: člověk si do poslední chvíle myslí, že už tuší a že všechno je vyřešené, ale ono je to stejně jinak… Je evidentní, že autor se důkladně obeznámil s prostředím, protože se dozvídáme i spoustu odborných záležitostí, které normální laik asi nezná,“ vysvětluje interpret Jan Vondráček, v čem tkví kouzlo téhle audioknižní řady. Herec, který má mnoho zkušeností s prací v rozhlase i s dabingem, ovšem „mluvené slovo“ považuje za nejnáročnější z těchto disciplín. „Kdybych dané postavy daboval, tak uvidím, jak jsou zahrané, a můžu se tomu přizpůsobit. Četba je složitější v tom, že si člověk musí představit, jak ty figury asi vypadají, jak se chovají, jaký mají charakter… A pak je samozřejmě důležité text přečíst tak, aby u toho posluchači neusnuli,“ vysvětluje. A dodává:  „Naštěstí jsou v knize postavy většinou popsané a na základě toho si už můžu trošku představit i to, jaký mají hlas. Třeba skrček asi bude mít jiný projev než dvoumetrový černoch… Ale hlavně vycházím z jejich jednání – podle toho, jak se protagonisté chovají a projevují verbálně, se dá usoudit povaha, životní naladění, tempo, a tedy i hlas. Člověk musí vždycky vycházet z charakteru postavy a to lze čerpat z různých rolí, které v životě odpozoroval. Je to celoživotní práce, kdy v hlavě shromažďujete různé typy i škatulky a potom je můžete v pravý čas použít.“

Nahrávku doprovází původní hudba vycházející z moderní americké country. V rozvážném rytmu basového bubnu ladně klouže melodie sehrané pedal steel a klasické akustické kytary, prozpěvuje si foukací harmonika nebo poskakuje lehkonohý rychlík banjo. Atmosférické předěly střídají hutnější, vrstvené plochy elektrické kytary protkané tóny její akustické sestry.
text: OneHotBook
autor
Jeffery Deaver
název
Prázdné křeslo
série
Lincoln Rhyme #3
režie
interpret
délka
14:31
vydavatel
rok vydání
2017
obal
Jindřich Loučka
zvuk
Jan Horáček
střih
Jan Horáček
mastering
Pavel Krch
výroba
produkce
Martin Pilař
katalogové číslo
AK160