Aristokratka nesmí zemřít!

recenze, , 07.11.2022
Aristokratka pod palbou lásky
Marie III. Kostková z Kostky řeší závažné dilema! Dvoří se jí totiž hned dva pohlední nápadníci. Bude z ní navzdory nedávné roztržce s Maxem Marie Launová z Hvězdy? Nebo se oddá sympatickému nizozemskému pilotovi Markovi, jenž si navíc získal sympatie Mariina otce tím, že pochází z velmi bohaté rodiny? Tyto nelehké chvíle mladé hrdince ještě ztíží fakt, že se její námluvy se dvěma potenciálními ženichy odehrávají před zraky holandských filmařek, natáčejících dokument říznutý reality show. A světe div se, Marie není na zámku jediná, kdo pomýšlí na lásku!
Kastelán, který si v rámci volných chvil jen tak píše a lidi to kupodivu baví. Podobně neokázale skromně by nejspíše sám sebe charakterizoval Evžen Boček, autor humoristické série románů Aristokratka. V rámci Velkého knižního čtvrtku si koncem letošního října odbyl knižní premiéru její závěrečný díl o svérázných obyvatelích zámku Kostka. Aristokratka pod palbou lásky je šestým výletem do druhé poloviny devadesátých let, kdy byly potomkům někdejších majitelů v restituci vraceny dříve znárodněné majetky. A to, i když neměli na jejich opravy ani vindru, což je zrovna případ rodiny Kostků.

Osazenstvo poněkud omšelého šlechtického sídla Kostka asi netřeba dlouze představovat. Kdo si zatím cestu k příběhům mladé Marie, jejího spořivého otce, excentrické americké matky a personálu sestávajícího mimo jiné z kastelána-misantropa, podivínského zahradníka a zemité uklízečky věčně popíjející ořechovku, nenašel, ten by rozhodně neměl přeskakovat předchozí knihy. Aristokratka pod palbou lásky také těsně navazuje na minulý díl, v němž autor vyslal část svých hrdinů až k nizozemskému královskému dvoru. Z tohoto dobrodružství také vyplývá základ dějové linie aktuálního románu, v němž, jak už název napovídá, se Marie ocitá uprostřed nezáviděníhodného milostného trojúhelníku.

Bočkův poněkud absurdní svět, snad volně vycházející z vlastní mnohaleté zkušenosti s kastelánstvím na malebném moravském zámku Milotice, se nemusí každému zavděčit. Zástupy čtenářů ale už desátým rokem volají po dalším a dalším pokračování, v nichž vypravěčka Marie trousí sarkastické komentáře, kudy chodí, a jedna hláška výstředního obyvatelstva zámku střídá druhou. Samozřejmě nemůže chybět ani kníže Schwarzenberg či „nejslavnější česká zpěvačka všech dob Helenka Vondráčková“.  Pro autora není v takové situaci jednoduché se neopakovat. Jestliže ale některé z předchozích dílů trochu ztrácely dech, šestá Aristokratka se snad až na trochu nadbytečné kastelánovy povídky obdivuhodně drží mezi těmi nejlepšími částmi série. V závěru příběhu se navíc Boček pouští do zajímavé hry se svými čtenáři a naznačuje, jaké zakončení série by mu určitě nikdo neodpustil.

Velmi výraznou zvukovou podobu vtiskla sérii herečka Veronika Khek Kubařová. Tentokrát na ni, na rozdíl od předchozích částí vydaných rovněž vydavatelstvím OneHotBook, z režisérského křesla dohlížela režisérka Markéta Jahodová. Žádné nemístné změny se ale naštěstí neodehrály. Jahodová je zkušenou rozhlasovou tvůrkyní a interpretka se se svou hrdinkou během let, kdy její osudy svým hlasem ztvárňuje, perfektně sžila. Opět tak svým hlasem posouvá už tak výrazný text ještě o kousíček dále do vyhraněnější polohy, v níž je však těžké si Marii nezamilovat. Ještě více to platí pro chvíle, kdy míchá angličtinu a češtinu jako hrdinčina matka, nebo napodobuje svébytný projev knížete Schwarzenberga. Jedinou pihou na kráse audioknihy je tak snad jen občas příliš dlouhá pauza mezi jednotlivými kapitolami, které jsou jinak zpravidla rámovány hravým klavírním doprovodem.

Ačkoliv se v Aristokratce pod palbou lásky završuje dvanáct měsíců, během nichž jsme sledovali osudy rodiny Kostků z Kostky, fanoušci svérázného autorova humoru nemusejí zoufat. Kromě zamýšleného druhého filmu na motivy jeho příběhů, chystá údajně Boček i román, dějově předcházející celé sérii. V takzvaném prequelu by mohly být naznačeny události počátku osmdesátých let, kdy bylo Marii teprve šest let. Uvidíme, zda se tedy bude děj týkat spíše osudů zámeckého personálu v této době a kdo by v tom případě usedl za mikrofon případné audioknižní verze. To se ale prozatím musíme nechat překvapit.