Šifrované vraždy

recenze, , 17.10.2022
Balzamovač
V ulicích Brigthonu se pohybuje sériový vrah mumifikující těla svých obětí. Nechává za sebou kromě orgánů vyjmutých z těl zavražděných i tajemné vzkazy psané hieroglyfickými znaky. Detektivu Francisu Sullivanovi při pátrání po něm ale chybějí vodítka, podle kterých by mohl šifrované zprávy rozluštit. Aby toho všeho na něj nebylo málo, jeho někdejší milenka Marni byla zatčena pro podezření z vraždy. Zatímco se Frank snaží o její záchranu, pachatel přezdívaný Balzamovač už chystá pohřební nádoby pro své další oběti.
Anglická rodačka Alison Belsham se před časem rozhodla, že si splní dva dávné sny.  Začne psát a nechá si udělat tetování. V mládí sice toužila po práci scenáristky, místo toho se jí ale brány umělecké dráhy otevřely dokořán až v mnohem pozdějším věku. Stalo se tak poté, co vydala svůj debutový kriminální thriller Tatérka. Pro své první tetování se také odhodlala poměrně pozdě, až v padesáti letech. Bála se odsouzení ze strany své matky, která si tetování spojovala jen s nedůvěryhodnými kriminálními živly. Její pozitivní reakce na chobotnici, vyobrazenou přes téměř celou dceřinu paži, ale čerstvou spisovatelku mile překvapila. A stejně tak ji potěšily i nečekaně nadšené reakce čtenářů na její román. Brzy proto následovalo pokračování nazvané Inkoust a po něm i třetí díl Balzamovač.

Hlasem série Tatérka, vydávané pod značkou Voxi, byla doposud výhradně herečka Lucie Juřičková. Nyní se k ní přidal i její kolega a manžel, Martin Zahálka. Ten se slova ujímá ve chvíli, kdy přijde řada na kapitoly, vyprávěné z pohledu vraha, nebo popisující samotný proces balzamování a nakládání s lidskými ostatky během staroegyptských rituálů. Jeho klidný, nevzrušený hlas působí dojmem, že se na posluchače odkudsi hrozivě snáší, stejně jako na protagonisty příběhu pomalu doléhá nebezpečí číhající v temných zákoutích špinavých brightonských uliček. Balzamovačova práce je svědomitá a přesná. Nemusí nikam spěchat, naopak, s chladnokrevnou cílevědomostí si jde krok za krokem za svým posláním. Zahálka tento dojem naprosto stejně precizně přenáší na posluchače. Místy si dovolí i jízlivý, až sarkastický tón, když jeho ústy zabiják promlouvá k vyhlédnutým obětem. Možná víc než jen lehké mrazení v zádech je tak díky jeho podání bezpečně zaručeno. Dominantní prostor nahrávky ale stále nese na svých bedrech Lucie Juřičková. Ta sice na svém kontě zatím nemá nijak závratné množství audioknižních titulů, její lehce chraplavý hlas ale k postavě tatérky Marni velmi dobře pasuje.

Marni totiž není žádná křehotinka, Juřičková se proto pro její roli převtěluje v zemitou, ráznou ženu, s níž se život nemazlil a která nemá ani dnes na růžích ustláno. Je trochu jako zvíře, kterému bylo tolikrát ublíženo, že se raději před světem ukrývá v navenek drsné, nepřístupné ulitě. To o něco mladší Francis se naopak postupně otrkává, z nezkušeného mladíčka z prvního dílu postupně uzrává v samostatného, schopného policistu. Herečka si pro něj vyhradila hloubavější, zvídavější polohu hlasu. Naopak nejhruběji v jejím podání zní Paul, bratr Marniny životní lásky Thierryho. Toto původem francouzské jméno sice interpretka čte mírně nepřesně, jedná se však o jedinou výraznější pihu na kráse této nahrávky. Potěší naopak krátká stopáž hudebních předělů, které s místy až filmově bombastickým, byť možná trochu syntezátorově umělým zvukem, uzavírají jednotlivé kapitoly.