Hrůza z kosmu na prahu

recenze, , 02.06.2014
Barva z kosmu
Audioberg vylovil ze zaprášených poliček dvě povídky trochu utajovaného autora H. P. Lovecrafta. V nich se projevuje autorovo typické mísení mystických hororů s prvky sci-fi. Na osudy lidí totiž dopadá tíže neznáma z vesmíru. Doposud jsem si příliš cestu k vědecko-fantastické literatuře nenašel, ale horory mám celkem rád, proto jsem byl zvědavý, jestli mne dvě novinky osloví. A můžu snad již na začátek říct, že se jim povedlo mě zaujmout.
Barva z kosmu vypráví příběh odehrávající se uprostřed drsných a odlehlých amerických údolí, ve kterých žijí starobylé rodiny farmářů. Co však s sebou přinese meteorit, který jednoho dne přistane v blízkosti studny jednoho z nejstarších a nejtajemnějších domů? Temné nebezpečí se plíží a vypravěč Igor Bareš umí svým hlasem jeho účinek na farmáře barvitě vykreslit. Dramatický děj doplňuje elektroakustická hudba Ladislava Železného, která u obou povídek lehce podtrhuje mrazivý tón příběhů. Barva z kosmu více zabrousila do žánru sci-fi, ale prostředí staré zemědělské farmy s potemnělými zákoutími a nejedním překvapením patří mezi klasické hororové kulisy.

Věc na prahu je klasičtější, více psychologicky laděný napínavý příběh, líčící osudy mladého muže, který se kvůli své zvědavosti a touze poznat tajemství světa zaplétá s temnou magií. Podaří se mu s pomoci přítele dostat z kruhu šílenství a porazit neznámé síly? Audioknihou primárně provází hlas Miroslava Táborského, který zprvu zachovává od zdánlivě bláznivě znějícího příběhu odstup, postupně jej však mrazivé tajemství víc a víc vtahuje do děje. Hlas Martina Myšičky, který vypravěči sekunduje, je vzrušený, plný děsu a strachu z objevů, které učinil. V hercově podání působí duševní stavy postavy opravdu sugestivně. Myšička Táborského zdatně doplňuje a místy se zdá, že jej i zastiňuje. Jeho postava stíhaná děsy a temnotou, se krok za krokem blíží k okraji propasti šílenství a smrti. Vypravěč v podání Miroslava Táborského na konci audioknihy nedokáže zakrýt vzrušení z náhlého obratu a celý příběh díky tomu skvěle graduje.

Hororové povídky s přídechem magie lze přirovnat k povídkám E. A. Poea, zde však nebezpečí nevyvěrá z povahy a myslí lidí, ale z neznámých okultních tajemství, která pocházejí odkudsi z neprobádaných koutů kosmu. Audiobergu se podařil kvalitní žánrový úlovek, který lze pro nebojácné vřele doporučit.