Bretaňské vraždy

recenze, , 22.02.2023
Bretaňský příboj
Chyběly vám detektivky v poklidném klasickém stylu? Takové, ve kterých sice nenajdete potoky krve a zástupy mrtvol, ale zase si přijdete na své při rozplétání zločinu spojeného se sotva znatelnými nitkami dávných událostí? Přidejte divukrásnou přírodu Bretaně, dobré jídlo a pár svérázných postaviček a vyjde vám nanejvýš příjemná audiokniha Bretaňský příboj od německého nakladatele a spisovatele Jörga Bonga, který svá díla o komisaři Dupinovi vydává pod pseudonymem Jean-Luc Bannalec.
Když se na jednom z bretaňských ostrovů objeví tři mrtvá mužská těla, málokdo tuší, co všechno se zde mohlo odehrát. A úplně stejně je na tom i komisař Dupin, který je vyšetřováním okolností jejich úmrtí pověřen. Nepřeje si nic jiného, než aby se to celé ukázalo jenom jako tragická nehoda. Z duše totiž nenávidí ostrovy a hlavně všechny ty vratké dopravní prostředky, kterými se na ně obvykle jezdí… totiž lodě. A také ten naprostý nedostatek ostrovních kaváren, které by mu pravidelně dodávaly jeho „café”, bez kterého si už vůbec neumí představit den.

K jeho smůle se ale z nálezu tří těl brzy vyklube záhadná trojnásobná vražda a jemu nezbývá nic jiného, než se na nějaký čas podvolit zákonům moře i okolní nádherné, ale často i velmi drsné bretaňské přírodě, a naučit se krůček po krůčku překonávat svůj strach. Před posluchačem se tak postupně začíná vykreslovat příběh, jako vystřižený z minulého století…

A nebo ne? Idylu trochu kazí mobilní telefony, vrtulníky, jachty se supermoderními přístroji i Dupinův šéf, jehož chování byste si rozhodně za rámeček nedali ani v tomto století. Příběh Bretaňský příboj je tak zvláštní kombinací protikladů: přítomnosti a minulosti, úkladných vražd i uklidňujícího šplouchání vln, světa tam venku i pečlivě skrývaných emocí, ukrývajících se pod zdánlivě tvrdou slupkou komisařova srdce i v srdcích všech podezřelých.

I když celý poslech plyne zdánlivě poklidným tempem, které by si pro sebe komisař tolik přál, nebude vás příběh nudit ani na vteřinu. Má totiž svůj vlastní spád, ve kterém bude vaši pozornost neustále něco poutat. Tu skvěle zvolená hudba s přelévajícími se francouzskými motivy, kterou pro audioknihu složil Mario Buzzi, tu nečekaný zvrat, nebo prostý Dupinův údiv nad delfíny, který by od tohohle starého morouse sotva někdo čekal.

Tu správnou atmosféru ale celému příběhu Jeana-Luca Bannaleca dodává především Jan Teplý ml., který se ujal role vypravěče. Jeho charismatický hlas plný emocí skvěle vykresluje nálady a charakterové rysy jednotlivých postav i zdánlivě bezvýznamné přírodní děje, jako jsou příliv a odliv, různorodé barvy moře nebo vznik zdejšího unikátního písku. Po pár kapitolách tak možná mimoděk zjistíte, že se od poslechu nemůžete odtrhnout, protože je jeho hlas silně návykový.

Pokud vám také přijde, že těch jedenáct a půl hodiny poslechu bylo nějak málo, máme pro vás dobrou zprávu. Knižní předlohy s komisařem Dupinem aktuálně čítají minimálně deset dílů a tak se dá předpokládat, že po další z nich nakladatelé z Témbru zase brzy sáhnou. Než se tak stane, můžete se zaposlouchat do prvního dílu celé série nazvaného Bretaňské poměry, který jsme recenzovali zde, nebo se nechat unést jiným malebným kusem Francie:⁠ opojnou Provencí. Zdejší příběhy z pera Petera Mayleho, byť nejde o detektivky, vám Bretaňský příboj v mnohém připomenou.