Muzikálová pohádka ze země Oz

recenze, Niki Rádlová, 07.09.2014
Čarodějná země Oz
Čarodějná země Oz je novinkou vydavatelství Radioservis, která oslňuje především jmény slavných herců, kteří se na ní podíleli. Hlavní postavou a tedy i hlavní hvězdou se stal, v současnosti na poli audioknih velmi populární, Kryštof Hádek (kterého jste mohli slyšet např. jako Jima Hawkinse v Ostrovu pokladů). Jeho chlapecký hlas se k pohádkovému ladění příběhu skvěle hodí a děti si ho jistě oblíbí. A navíc umí i zpívat, což se v této nahrávce hodně cení. Čarodějná země Oz je totiž muzikálová pohádka a zpěvu si v ní užijete dosyta.
Ke Kryštofovi Hádkovi v roli Tipeta se na jeho cestě za zachováním míru v zemi Oz připojí několik kamarádů. Jednoho z nich si dokonce sám vyrobí - dýchavičného Honzu Dýně, kterého skvěle ztvárnil Zdeněk Hruška, díky němuž opravdu věříme, že byl vyřezán narychlo a nemá pevné zdraví. A do tria hlavních zachránců země Oz nám chybí ještě koza. Tu namluvila Lucie Pernetová, kterou si zapamatujete především proto, že výborně mečí a ještě to dokáže skvěle zkombinovat s řečí. Její mluvící (a zpívající) koza je opravdu autentická - kdybyste nevěděli, že mluvící kozy ve skutečnosti neexistují, věřili byste, že režisér Vladimír Rusko jednu někde sehnal. Našim hrdinům na cestě pomáhá ještě vysoce zvětšený a také velmi vzdělaný brouk Mrskavec, který děti rád poučí. Namluvení tohoto „školometa“ se ujal manžel Barbory Hrzánové, Radek Holub a bylo vidět, vlastně slyšet, že si svou roli užil.

Ale aby bylo před kým bránit mír, musí tu být i nějaká záporná postava. V Čarodějné zemi Oz je dokonce ta největší zlá čarodějnice, která je zlem tak prolezlá, že si popěvek na toto téma během ani ne hodinové nahrávky poslechnete asi pětkrát. Zkrátka, na zlou Mombi v podání Barbory Hrzánové jen tak nezapomenete. Její pravou rukou se stala Jana Stryková, která svým rázným a rozhodným hlasem výtečně ztvárnila generálku s podobně rázným jménem, Bimbam. Ta vyrazila se svým dívčím vojskem, jež je zajímavou parafrází na dívčí válku, sesadit z trůnů tři (nepříliš schopné, zato opět hvězdně obsazené) krále: Hastroše ve skvělém podání Jiřího Lábuse, Plecháče ztvárněného Janem Vondráčkem a Zbabělého lva, který hrubým hlasem Pavla Rímského nabádá ke statečnosti.

Za zmínku ještě stojí Jiří Klem v epizodní roli strážce napadeného města, jehož hrdý, mužný a pevný hlas přímo vybízí, aby byl obsazován do podobných rolí. Poslední koho ještě uslyšíte je Dana Batulková v podobně malé, ale důležité roli Glindy Dobrotivé, jejíž hlas zní skutečně dobrotivě.

Postavy zpívají písně z dílny Ondřeje Suchého a příběh rychle ubíhá. Ten napsala Jitka Škapíková, známá autorka rozhlasových adaptací, na motivy volného pokračovaní světově známého fantasy románu Čaroděj ze země Oz od Lymana Franka Bauma. Pokračování je to skutečně volné a s původní pohádkou má společné vlastně jen místo děje a hravou formu, kterou bylo napsáno. A hravou formou je  udělána i nahrávka (včetně obalu), o jejíž výraznou hudební stránku se postaral Kryštof Marek.

Právě forma, kdy se prolíná mluvená slovo s písničkami, není u dětských dramatizací z dílny Radioservisu zase tak obvyklá. Jestli to byl dobrý tah, ukáže až čas - třeba se dočkáme i dalších děl zpracovaných podobně netradičním způsobem.

Čarodějná země Oz je, nejenom zmiňovanou formou, ale i příběhem a krátkou stopáží, určena především menším posluchačům, kterým se bude jistě líbit a s radostí si s ní zanotují popěvky, které jim pak budou znít v uších ještě hodně dlouho.

Pokud jste tedy rodič, který by něčím rád zabavil své dítko při cestách autem, s nákupem této nahrávky nemusíte váhat. Je to zajímavá kombinace chytlavých písniček a příběhu, který děti snadno pochopí a rádi se k němu budou vracet.