Čtvrtý kamarád

recenze, , 25.01.2021
Tři kamarádi
Audioknižní vydání románu Tři kamarádi Ericha Marii Remarqua se posluchačům dostává jako čtvrté v remarquovské sérii vydavatelství OneHotBook. Dovolme si tedy nejprve malé ohlédnutí za třemi předešlými tituly.
O audioknize Na západní frontě klid napsal v srpnu 2018 Lukáš Gregor pro naposlech.cz: „V kontextu vydavatelské činnosti OneHotBook působí Remarquova slavná próza takřka až nepatřičně.“ Dnes, o dva a půl roku později se na celou věc díváme jinak. Jednak vydavatelství do své produkce mezi tím zařadilo značné množství kvalitně zpracované literární klasiky, jednak jejich první Remarque nezůstal sám.

Jaroslav Plesl, kterému svého času cena pro nejlepšího interpreta roku za četbu Na západní frontě klid utekla jen o vlásek, říká, že Remarque „z pozice geniálního autora i novináře dokáže ukázat, kolik vrstev se v člověku skrývá a jak se za daných okolností bude chovat.“  V roce 2019 převzal po Pleslovi štafetu jeho herecký kolega z Dejvického divadla David Novotný, když se stal interpretem románu Nebe nezná vyvolených. Podle něj „Remarque dokáže rozehrát strohý a přesný dialog, ale vedle toho zároveň předkládá niterné vhledy a sebezpyt protagonistů (…).“ Dokáže vyjádřit „kdy postavy pohlédnou pravdě do očí, kdy si něco nalhávají a kdy lžou sobě navzájem nebo spolu jen hrají obligátní komunikační hry… V tom je autor silný, kolik toho o lidech ví a jak to dokáže formulovat.“ Třetí interpret, taktéž „Dejvičák“ Martin Myšička pod dojmem interpretace Jiskry života v rozhovoru pro Biblio řekl, že „pocítíme sílu sounáležitosti, neuhasitelnou potřebu humanity.“ A toto všechno, bychom s čistým svědomím mohli vztáhnout i na Remarquovy Tři kamarády.

Hlavním protagonistou je automechanik Robby Lohkamp. Spolu se dvěma přáteli má autodílnu s benzinkou. Nevede se jim vyloženě špatně, ale ke smetánce Výmarské republiky mají hodně daleko. A tak Robbymu nezbývá než snít o prostředcích, které by mu umožnily nějaké to dobrodružství, třeba i výlet do Ria de Janeira. Když potká upřímnou Patricii, vidí svět v úplně jiných barvách – jenže sám, jako by do něj nepatřil. Nedokáže přijmout, že by Patricie mohla být s někým, jako je on. Natož aby věděl, co ji čeká a jaká je jeho úloha v jejím životě.

Robby je chudý, drsný, ale především férový člověk s otřesnými zkušenostmi z první války. Svým způsobem a s trochou nadsázky připomíná Vandama z Rudišovy Národní třídy. Nebo je snad Rudišův Vandam z části remarquovský? Každopádně volba interpreta zřejmě musela být jasná. Padla na Hynka Čermáka, který pro OneHotBook pod vedením Michala Bureše Národní třídu načetl a sklidil za ni cenu pro nejlepšího interpreta v roce 2013. K předchozím interpretům se tak přidal čtvrtý kamarád z Dejvického divadla.

Burešovo pevné režijní vedení a Čermákova interpretace se opět ukázaly být dokladem, že tihle dva umí udělat audioknihu. Zvláště pokud dojde na spolupráci s „Dejvičáky“. Bureš ví, jak na ně a Čermák dokáže s předlohou pracovat velmi sugestivně. V rámci zatím nejdelší remarquovské jednohlasé četby (téměř třináct a půl hodiny) společně vytvarovali velmi působivou atmosféru a posluchač tak může už počtvrté cítit, jak jsou mu postavy blízko.

Hudební složka audioknihy je velice košatá, což se v posledním roce postupně stává trendem u výraznějších audioknižních počinů – byť je to kritikou ne vždy přijímáno pozitivně. V tomto případě jde však o příklad toho, jak důsledně a přitom citlivě lze vyjít vstříc celkové proměně atmosféry díla a míře závažnosti jeho pasáží. Na počátku rozpoznáme například klasickou Street Walkin’ Sonny Boy z roku 1936 nebo útržky dobových německých šlágrů. Tu a tam v dobře „vyčíhnutých“ okamžicích přijdou minimalistické a velmi emotivní klavírní předěly doplněné vzdálenými ruchy ulice a svistem motorů – a v závěru dojde i na varhanní fugu.