Zpět

Další návrat do Třeskoprsk

recenze, , 11.05.2016
Čtyřlístek - Nová dobrodružstv
Obliba legendární zvířecí party z Třeskoprsk, známého Čtyřlístku, je nepopiratelná. Vedle stále vycházejícího časopisu vznikají knížky, postavičky se dostávají na nejrůznější předměty a utěšeně se rozrůstá i zvuková produkce s jejich příběhy.
Prvním a zároveň velmi významným audioknižním počinem byla trojce magnetofonových kazet z počátku 90. let. Pod režijním vedením Jana Jiráně se v roli Myšpulína představil Miroslav Vladyka, Fifinkou byla Romana Sittová, Pinďu ztvárnil Martin Zounar a Bobíka Marek Eben. Ústředním hrdinům ve všech dramatizovaných pohádkách komicky škodili Zádrhel (Jiří Schmitzer) se svou ženou (Jaroslava Kretschmerová). Dílko značně obohatil hudební doprovod již zmíněného Marka Ebena s originálními písničkami, které jsou v dnes prodávané reedici snadno a sympaticky dohledatelné vždy na začátku jednotlivých tracků.

Po nějakém čase přispěchal Supraphon se dvěma nepříliš zdařilými tituly Čtyřlístek v pohádce a Čtyřlístek a drak s vypravěčem Václavem Vydrou. Nahrávky přinesly jednoduchý děj určený nejmenším a nepatrné a mnohdy nadbytečné prvky dramatizace s dalšími účinkujícími. O poznání lépe dopadla zvuková verze filmu Čtyřlístek ve službách krále, ke které tvůrci přistoupili zcela novým způsobem. Do audiopodoby zapojili filmovou reportérku z Telerádia Třesk a prsk Káťu Hvozdíkovou, která jim posloužila za průvodce dějem, a přimíchali k ní zvukovou stopu z filmu. K posluchačům se tak dostaly hlasy všech herců, tedy i představitelé Čtyřlístku: Tereza Bebarová – Fifinka, Ondřej Brzobohatý – Pinďa, Ivan Trojan jako Myšpulín a Bohdan Tůma coby Bobík. A právě s těmito účinkujícími vznikla zatím poslední ryze audioknižní a po dlouhém odmlčení i původní dramatizace s názvem Čtyřlístek – Nová dobrodružství.

Vydařené a nápadité scénáře na náměty čtyř obrázkových příhod napsali Robert Tamchyna a Ivan Rössler, který se ujal i režie. Autoři při psaní kladli velký důraz na to, aby vypravěč do děje vstupoval jen v nejnutnějších případech, a nezapomínali ani na přirozené vyniknutí známých charakterů zvířecích přátel. Bobík má pořád hlad, Myšpulín ohromuje přítomné svými vědeckými poznatky, Pinďa nezakrývá, že je strašpytel a Fifinka má plné ruce práce se staráním se o kluky a o celý dům. Scenáristé pamatovali i na jemné „špičkování“, které dětem i dospělým může ledacos připomenout. A jaká dobrodružství posluchači se Čtyřlístkem prožijí? Společně oslaví vskutku zábavné a netradiční Vánoce, podívají se k moři, budou ovlivňovat počasí a seznámí se i se záhadným tvorem z cizí planety.
 

Realizaci se atmosférou podařilo navázat na svého filmového předchůdce. Protagonisté Čtyřlístku si své postavy již osahali a zdatně v nich pokračovali. Neopomnělo se ani na úpravu hlasu Terezy Bebarové do osvědčené pištivější Fifinčiny pozice. Miroslav Táborský si vyzkoušel vedle vypravěče i epizodní role, až na jednu drobnou výjimku je ale dokázal odlišit a to i s pomocí zvukových efektů. Ostatně ruchy a jejich přesná načasovanost v kombinaci s kvalitním studiem a hudbou se jen tak v současných audioknihách neslyší. Každý příběh navíc zahajuje snadno rozpoznatelná úvodní znělka evokující seriál, poslech je tedy možné rozdělit i na několik částí.

Čtyřlístek – Nová dobrodružství se tedy pyšní mimořádnou předlohou i velkolepým provedením. Věřme, že se s ním ve stejném obsazení dříve či později znovu setkáme!