Ostrov skrývá temná tajemství

recenze, , 18.09.2018
Ďáblův spár
Jednoho večera je na pláži ostrova Guernsey nalezeno tělo utonulé dívky. Policie se chystá uzavřít případ jako sebevraždu a dál se jím nezabývat. Místní novinářce Jennifer Doreyové, která se právě po letech vrátila z Londýna zpět na rodný ostrov, se na tom ale něco nezdá. Pustí se do pátrání na vlastní pěst a na svou stranu získá i postaršího policejního inspektora Michaela Gilberta. Postupně zjišťuje, že zdaleka nejde o jediné podobné úmrtí v posledních několika desetiletích. Je vůbec možné, aby tak dlouho dokázal v tichosti řádit sériový vrah?
Prvotina Lary Dearmanové Ďáblův spár bývá pro svou ostrovní tematiku přirovnávána k Peteru Mayovi. Upřímně řečeno, spíše než k téměř kultovní lewiské trilogii se kniha dá přirovnat k dílu Ann Cleevesové (známý je například její seriál BBC Shetland, odehrávající se na skotských ostrovech). Ďáblův spár totiž nemá ambice stát se sociální sondou do poměrů uzavřené ostrovní komunity. Drží se spíše osvědčených postupů moderních detektivek posledních let. Zápletka je proto nejen dobarvována flashbacky do minulosti, z níž vyrůstají kořeny dnešního zla, ale také útržky místních legend a folklóru. Kromě zpočátku trochu nepřehledné změti vedlejších postav, které se v průběhu děje naštěstí samy brzy vytřídí, zvládla Dearmanová první krok na své spisovatelské dráze dobře. Ocenit si zaslouží především za to, že na cestě příběhem postupně tu a tam trousí vodítka, která vedou ke správnému řešení nejen knižní hrdiny, ale i čtenáře a posluchače.

Pod značkou Audiotéka vydává audioknihu Bookmedia. Ačkoliv je kniha psána ze tří pohledů – Jennifer, Michaela a neznámého vraha – hlasy uslyšíme z nahrávky pouze dva. První z nich patří Petru Kubesovi, který se do interpretace pouští odhodlaně a sebevědomě. Postavy sice od sebe nijak výrazně neodlišuje, do čtení ale vkládá emoce zdůrazňující aktuální dění. Pracuje s pomlkami a umí posluchače navnadit na další poslech. Pro party hlavní hrdinky padla volba na mladou herečku Pavlu Gajdošíkovou, která oproti zkušenějšímu kolegovi jistotu projevu teprve hledá. S hlasem se snaží pracovat výrazněji, občas však trochu zápolí s intonací a interpunkcí v souvětích. Také anglické výrazy čte někdy tak, jak jsou napsány. Naštěstí situaci zachraňuje fakt, že Jennifeřiny kapitoly jsou o něco zajímavější než Michaelovy, takže udržují posluchačovu pozornost i při méně dokonalé interpretaci.

Za zvukovým zpracováním nahrávky stojí z pozice zvukaře i režiséra v jedné osobě Ivo Martiník z ostravského studia Soundpoint. Ten audioknihu obohatil o několik temných melodií, navozujících atmosféru číhajícího nebezpečí. Škoda, že jejich použití působí nahodile – hudba by mohla důsledněji odlišovat dějové linie a časové roviny. Ty často nedělí ani chvilkové ticho. Věty, které spolu v nejmenším nesouvisejí, tak po sobě bezprostředně následují. Hodilo by se i přeložit občasné francouzské výrazy, které si posluchač na rozdíl od čtenáře nemůže snadno vyhledat ve slovníku. Režisérovu uchu také občas unikly interpretčiny přeřeky.

Sečteno a podtrženo, Lara Dearmanová nabízí ve svém debutu velmi zajímavou kombinaci koloritu svébytného ostrovního života s napínavou detektivní zápletkou. Nejde o přelomové dílo, ale příjemného společníka na několik pošmourných podzimních dní začínajícího školního roku. Do případného vydání dalšího dílu, zůstaneme-li na chvíli u školské terminologie, by si ale měla interpretka a režisér splnit několik domácích úkolů, aby za svou práci mohli dostat zaslouženou jedničku, na kterou to dnes bohužel nestačilo.