Křečovitý mistr světa

recenze, , 30.11.2013
Danny, mistr světa
Radioservis,vydavatelství Českého rozhlasu, připravil pro všechny mladší audioknižní posluchače CD s dramatizací knížky Roalda Dahla Danny, mistr světa. Nahrávka pochází z roku 1998, kdy ji s herci Františkem Němcem, Ivanem Gübelem, Iljou Rackem, Josefem Somrem, Antonínem Hardtem a Karlem Kratochvílem v roli titulní, nastudoval režisér Karel Weinlich. Jména autora i tvůrců slibují nadstandardní posluchačský zážitek. Dočkáme se ho?
Provedení rozhlasové hříčky je rozhodně povedené. Obsazení jednotlivých rolí bylo zvoleno s rozmyslem, interpreti odvedli výborný výkon, zvuková složka dobře dokresluje atmosféru děje a zdá se tedy, že dramatizaci nic nechybí. Snad ale kvůli krácení předlohy trpí příběh absencí jakéhokoliv ponaučení, pozitivního poselství či výchovného prvku. V padesáti dvou minutách je bohužel jen slabounký náznak vztahu otce a syna a pokud si z poslechu něco odnesete, pak jen vzpomínku na humornou historku o rozsáhlé otcově trestněprávní činnosti, jeho členství v organizované skupině zločinců a v navádění vlastního syna k témuž.

Hrdina příběhu, devítiletý Danny, vyrůstá po smrti matky jen s tátou. Jednoho večera zjistí, že otec už několik let praktikuje pytláckou činnost a žádá, aby ho do ní také zasvětil. Společně pak vymyslí plán, jak připravit majitele bažantí obory o dvě stě kusů z jeho chovu - podstrčí ptákům dávku hypnotik a omámené je v pytlech odnesou. Jakmile si majitel stěžuje na jejich protiprávní chování u zástupce místní policie, ukáže se, že i sám seržant je členem gangu, který se pytláctvím zabývá. Probuzení bažanti nakonec odlétají neznámo kam a užitek z nich nemá ani jejich majitel ani únosci.

Asi takto by se dal zkrátit děj rozhlasové úpravy Dahlova textu. Úsměvná historka by se možná uplatnila u hospodského stolu, případně jako součást nějakého komediálního filmového snímku o mladistvých narkomanech. Po křehkém poselství původní předlohy bohužel mnoho nezbylo a rozhlasový Danny, mistr světa je jen jakýmsi křečovitým pokusem o adaptaci Roalda Dahla. Možná podobně křečovitým, jako přebal CD - ten se tentokrát Radioservisu příliš nepovedl a těžko si představit, že upoutá váhajícího kupujícího. Jeho nepřehledné zpracování s grafickými chybami využívá detail anonymní bezduché kresby prohnané laciným filtrem grafického editoru.

Danny, mistr světa nejspíš pobaví vhodnou cílovou skupinu - řekněme děti mezi sedmi a deseti lety. Sotva v nich však nechá podobné pocity jako knižní předloha a nezbývá než doufat, že je alespoň přiměje k jejímu přečtení.