Dejvické divadlo pro nemocné děti

recenze, , 21.09.2019
Dárek a jiné pohádky
Už čtrnáct let docházejí členové spolku Loutky v nemocnici na různá oddělení a zpříjemňují dětem pobyt v nemocničních zařízeních formou dramaterapie. Zavedenou tradicí je navíc v závěru návštěvy i rozdávání dárků – od hraček přes knížky až k vlastnoručně natočeným audio nosičům, které jsou dostupné i v běžné distribuci. Diskografie Loutek v nemocnici čítá celkem pět cédéček, dvě jsou ryze hudební, tři obsahují pohádky, které vycházejí z nastudovaných inscenací. Autorsky a režijně se na audioknižních titulech podílela zakladatelka souboru Marka Míková, známá i coby Růženka z filmové pohádky Jak se budí princezny.
Za zmínku stojí skutečnost, že se Marka Míková do projektu pustila až po nasbírání zkušeností s audiem, které získala prostřednictvím své práce pro rozhlas. Posluchači si tak můžou být jisti, že do uší dostanou kvalitně zpracované nahrávky. Každé cédéčko je jiné. První díl Pohádkové medicíny obsahuje převyprávěné příběhy z literárních předloh v jednohlasé interpretaci Jiřího Lábuse, Báry Hrzánové či Jana Potměšila. Druhý díl se stejným názvem opouští čistou četbu a vydává se na pole drobných dramatizací v podání členů spolku Loutky v nemocnici, kteří do původních autorských textů Marky Míkové i adaptovaných knížek také složili originální písničky. Posledním počinem, na který se blíže zaměříme, je Dárek a jiné pohádky s herci Dejvického divadla.

Scénáře, v nichž se vždy objeví větší či menší podíl poezie, kombinují rozmanité formy zpracování. Boudy budky se ujal Ivan Trojan, který verše nerecituje, ale umí je vyprávět. Zvířátka rozlišuje odlišnými polohami hlasu – medvěd hluboce bručí, lištička kmotřička je výše posazena, rozpustilá žabka Kuňkalka připomíná tvora se škytavkou, a podobně.

Další příběhy charakterizuje minimalismus. Malý počet herců ztvárňuje více postav. Záměr vnímám coby namodelování situace u nemocničních lůžek, kdy k pacientům přichází dvojce s loutkami a s jedním hudebním nástrojem. Dlužno dodat, že se všem dejvickým hercům daří větší množství postav hlasově odlišit tak, aby nedocházelo k jejich záměně a posluchač se v příběhu neztratil.

V nápaditých Neposlušných kůzlátkách Simona Babčáková zvládá předvést starostlivou a ráznou kozu i její děti a partner Pavel Šimčík si hravě poradil s úkolem ještě těžším – rozehrává vypravěče, kůzlátka i vlka. Stejným způsobem je naloženo s Pučálkovic Aminou, v níž pouze Martin Myšička má jednu roli pana Pučálky. Zdeňka Žádníková povídá, kňučí jako malá žirafa, bojí se a hartusí coby máma a už zmíněný Pavel Šimčík účinkuje v rolích strážníka, kluka nebo budíku. Do třetice je takto pojat i Mauglí, v němž je Miroslav Krobot zádumčivým vypravěčem, vřeštícím Šerchánem a medvědem, Václav Neužil otcem a Mauglím, Lenka Krobotová několika opicemi, matkou vlčicí či pardálem. Všichni tři rovněž dokázali sborově recitovat hlavní zákon džungle.

Poetická pohádka Marky Míkové Dárek obsahuje taktéž znaky minimalistického pojetí, ovšem oproti předchozím v ní chybí postava vypravěče, takže příběh je čistou dramatizací založenou pouze na dialogu. Největší prostor zde dostává Hynek Čermák coby tříhlavý a tedy i tříhlasý drak, který i odlišně štěká, na starost má i čápa, který protahuje hlásky, a laskavého neznámého. Ani Klára Melíšková se nenechává zahanbit – jako miminko brečí, drmolí coby krysa, velitelsky vyvolává v úloze ředitele cirkusu. Poslední účinkující Lukáš Příkazký si v této společnosti vystřihl malého, a tedy i mírně naivního chlapce objevujícího svět.

Audioknihu Loutky v nemocnici: Dárek a jiné pohádky doprovází původní hudba v podobě atmosférických podkresů znázorňující běh či usínání a suplující i zvukové efekty – jako příklad uveďme kytarové rozbití domečku. V audioknize ostatně nechybí ani prvotřídní dramatizující ruchy ptáků či kroků a funkční rozhození herců do stereo báze.

Digipack s CD obsahuje i papírovou skládačku, z níž lze po rozstříhání získat čtverečkové puzzle. To potěší jistě všechny děti, které si s ním mohou hrát třeba během poslechu. Pod vlastním CD je také URL adresa, na které lze poslouchat všechny pohádky on-line.