...a pak už nezbyl žádný

recenze, , 16.09.2015
Deset malých černoušků
Deset lidí se sjelo do vily na ostrově na pozvání manželů Namyových. Hosty s různými osudy spojuje jediná věc – tajemství z minulosti. Namísto uvítání hostiteli se však při večeři dočkají obvinění, že každý z nich má na svědomí zločin, který se podařilo před světem utajit. Krátce poté je první z nich nalezen mrtvý a vše nasvědčuje tomu, že se v duchu dětské říkanky schyluje k dalším úmrtím. Je na ostrově skrytý vrah, který má v plánu odpravit všechny hosty jednoho po druhém?
V mezinárodní anketě, konané u příležitosti 125. výročí narození Agathy Christie, zvítězila jako její čtenářsky nejoblíbenější kniha detektivka Deset malých černoušků. Toto napínavé drama přesně vystihuje podstatu autorčiny tvorby – překvapit čtenáře skvěle napsanou zápletkou založenou na neotřelém principu. Pro tentokrát si vypůjčila dětskou říkanku, ve které se na začátku setkáváme s deseti malými černoušky, kteří postupně umírají až žádný nezbude. Okolo ní dokázala vystavět příběh, ve kterém zachytila snad všechny myslitelné polohy mysli zamýšlených vrahových obětí. Od počátečního popírání skutečnosti a neochoty uvěřit, přes hledání skrytého pachatele až po nedůvěru vůči ostatním. Každého z hostů vykreslila jako odlišnou osobnost. Někteří z nich přijímají situaci jako svůj osud, jiní se snaží jí různými způsoby čelit. Podaří se alespoň někomu z nich utéct nebo dokonce vraždění zastavit?

Že se v její nejprodávanější knize Deset malých černoušků nesetkáme s žádným z jejích detektivů, je u spisovatelky proslulé stvořením Hercula Poirota či slečny Marplové trochu překvapující, nikomu tu však chybět nebudou. Naopak s kým se můžou setkat posluchači audioknižní verze je herec Vladimír Čech, který pro vydavatelství Tympanum příběh v roce 2007 načetl. I když šlo o jeden z prvních pokusů při znovuoživování zájmu o nahrávky mluveného slova u nás, na provedení to není znát. Naopak, kromě již zmíněného zkušeného interpreta se na vzniku podílel i vynikající režisér Dimitrij Dudík a o dramatický hudební doprovod se postaral Petr Mandel. Výsledkem jejich spolupráce snad ani nemohlo být nic jiného než precizně odvedená práce. Vladimír Čech zde předvedl kultivovaný výkon, do nějž s postupně houstnoucím napětím citlivě přidával prvky strachu až hysterie jednotlivých účastníků dramatu. Všechny postavy dokázal uchopit osobitě a přitom nepřehrávat, což by u detektivky nepůsobilo vhodně. Kombinace charismatického hlasu a neúprosného tempa říkanky, v jejímž rytmu odpadává jedna postava za druhou, vede k tomu, že se budete co nejdříve snažit dostat na konec příběhu a odhalit, jak to s vrahem Agatha Christie v roce 1939 vymyslela.

Tak trochu výroční ohlédnutí za vítězem čtenářsky nejpopulárnější detektivky nejznámější britské spisovatelky tohoto žánru připomnělo, že díky pečlivé práci tvůrců v Tympanu se Deset malých černoušků může směle postavit vedle klasických tištěných knih a být jim rovnocenným partnerem. Zásluhu na tom má fakt, že vydavatelství od začátku existence kladlo důraz na kvalitu své produkce. Pokud vás toto provedení zaujme, nelze než doporučit i další díla z první desítky žebříčku, zveřejněného Společností Agathy Christie. Nelze si nevšimnout, že některé z nich rovněž existují jako české audioknihy. A další snad časem ještě přibydou.