Příběh nespolehlivé svědkyně

recenze, , 21.12.2015
Dívka ve vlaku
Každý den na své cestě do Londýna nahlíží Rachel z okénka vlaku život dvou lidí z domku u trati a vytváří si o nich vlastní představy. Jednoho dne se žena, skutečným jménem Megan, ocitne na listině pohřešovaných a Rachel má pocit, že viděla něco, co s tím souvisí. Stojí na rozcestí jak se zachovat. Uvěří jí někdo, když sama tuší, že vlastně nemá pro svá tvrzení žádný důkaz?
Pokud vám není svět literatury úplně cizí, nebo jste se záměrně nevyhýbali knihkupectvím, asi jste jen stěží mohli minout Dívku ve vlaku. Tento román, který v sobě kombinuje prvky detektivky a psychologického dramatu, se stal světovým bestsellerem a bývá přirovnáván ke Zmizelé od Gillian Flynn. Příběh ženy, která ztratila svůj svět i smysl života, potácí se na pokraji propasti alkoholismu s lahví v ruce, přitom Zmizelou nijak nekopíruje.

Kniha je psána formou deníkových zápisků tří žen, což je takřka ideální pro audioknižní zpracování. Hlavní hrdinku Rachel už známe, stejně jako pohřešovanou Megan. Jejich rolí se ujaly herečky Petra Špalková a Tereza Bebarová. Zbývající ženou je Ann, která stála za rozchodem Rachel a jejího muže Toma, a jíž hlas propůjčila Lucie Pernetová.

Petra Špalková se se svou rolí poprala se ctí – zmatená, se závislostí a vlastním životem bojující Rachel je uvěřitelná postava. Ann naproti tomu touží po spokojeném životě s Tomem a jejich dcerkou a těžce nese obtěžování ze strany Rachel, která se nedokáže smířit se ztrátou manžela. Ann působí jako křehká bytost, je však taková doopravdy? Příjemný hlas Lucie Pernetové vám prozradí víc. Poslední z trojice hrdinek je pohřešovaná Megan. Trochu nevyrovnaná, se sklonem ke střídání partnerů. Vede dvojí život, o čemž její muž ani netuší? Tereza Bebarová svým sametovým hlasem vdechla postavě charakter, který posluchače pohltí. Jaká Megan bývala dříve, co se v jejím životě stalo a kde je právě teď? Herecky je tato role opravdu vděčná.

Všechny tři interpretky podaly opravdu výborné výkony. Jak jinak, když je vedla zkušená ruka režiséra Michala Bureše. Zvukový doprovod čítá kromě převážně klavírních melodií i ruchy železnice, které atmosféru zahušťují. Zejména zpočátku si možná chvilku budete zvykat na to, která z hereček právě mluví, ale díky přehledné formě zápisků a výrazné odlišnosti postav k omylu nedojde.

Dívka ve vlaku nemá po celou dobu strhující tempo a ani škála možností, co se s Megan stalo, není nepřeberná, přesto však ve své kompaktnosti působí reálněji než srovnávaná Zmizelá. Příběh skoro ze sousedství, dalo by se říct. Tedy skoro. Protože dramatické finále rozhodně není z těch, která by se odehrávala běžně. Dívka ve vlaku je podařený příběh, který sice možná těží z velkolepé reklamy a přitom s ničím převratným tak úplně nepřichází, v podobě audioknihy se však z něj díky třem kvalitním interpretkám stává jeden z favoritů na dárek pod stromeček, určený spíše detektivním nadšencům ženského pohlaví. Spolu s Rachel se tak možná i vy budete ptát – co se stalo s Megan?