Medvecká čte Agathu Christie

recenze, , 18.04.2013
Druhý gong
Vydavatelství Tympanum pokračuje v sérii Voilà! Hercule Poirot dalším příběhem - povídkou Druhý gong. Tentokrát už nejde o převzatý titul z fondu Knihovny a tiskárny pro nevidomé Karla Emanuela Macana jako u předchozích v této řadě, ale o původní nahrávku pro Tympanum. Pokud je informace na stránkách vydavatelství správná, pak doba od pořízení nahrávky po její vydání byla rekordně krátká. Druhý gong se navíc objevil nejprve v elektronické podobě na audioknižních e-shopech, CD verze až po vylisování a distribuci o několik dní později.
Spojení audioknihy s klasickým detektivním žánrem je velmi oblíbené. Posluchač setrvává v určitém napětí, současně s vyšetřovatelem může rozplétat nitky podezření a přitom se jedná o nenáročnou a odpočinkovou literaturu. Detektivka má, lapidárně řečeno, začátek a konec a to je pro velkou skupinu čtenářů a posluchačů podstatné. V případě Hercula Poirota je jistě nezanedbatelným důvodem k poslechu audioknihy i oblíbená televizní adaptace s výborným Davidem Suchetem v roli svérázného detektiva.

Patrně nejdůležitějším prvkem přípravy audioknihy je výběr vhodného interpreta. Nezřídka se stává, že režisér vsadí na zvučné jméno oblíbeného herce nebo herečky, ale výsledek je pro posluchače nepříjemným překvapením. V případě Druhého gongu ovšem Tympanum nepochybilo, když do role vypravěče příběhu obsadilo Taťjanu Medveckou. Její portfolio práce pro rozhlas je dostatečně bohaté a Medvecká je v tomto oboru opravdovým mistrem. Skvěle zvládá dialogy několika osob, dokáže přizpůsobit tempo četby ději a to vše s přirozenou lehkostí. Postavu excentrického Poirota výborně oddělila od ostatních a skvěle tak vyjádřila atmosféru, kterou předloha Agathy Christie má.

Dějově Druhý gong pravděpodobně nijak neoslní a je spíše ukázkou klasiky žánru: Poirot je pozván do sídla výstředního boháče aby vyšetřil zpronevěru; pán domu je nalezen mrtev ve své pracovně a vše nasvědčuje sebevraždě; detektiv nakonec správně seskládá fakta a označí viníka. Také prostředí panského sídla, uzavřený okruh podezřelých i záhada zamčeného pokoje patří mezi typická detektivní klišé. Jako audiokniha je ovšem Druhý gong velmi vydařený, zejména díky Taťjaně Medvecké v režii Dimitrije Dudíka. Vzhledem k rozsahu 70 minut může být příjemným zkrácením jednoho večera.

Lze jen doufat, že Tympanum bude v sérii pokračovat a že se podobně krátkých nahrávek dočkáme v kompletu, jak se stalo už dříve se Vzpomínkami na Sherlocka Holmese. Pokud se navíc podaří zachovat výběr interpretů na takto vysoké úrovni, nelze se než těšit.