Začít znovu

recenze, , 27.08.2014
Dům v Bretani
Martu Davouze budou někteří z vás znát spíše pod jménem Marta Železná. Tato osobitá dáma se po mediálně propíraném rozvodu s bývalým televizním ředitelem rozhodla začít nový život v zemi, jejíž jazyk neovládala. A to v letech, v nichž většina jiných dam o velké změně ani neuvažuje. O tom, jak se po zakoupení poměrně zchátralého venkovského sídla ve francouzské Bretani usadila a nečekaně našla novou lásku, vypráví ve své nové knize. Dům v Bretani nyní vychází i v audioknižní podobě.
Polorozpadlé venkovské sídlo, spíše malý zámeček, se spolu s rozlehlou zahradou stalo pro autorku novým domovem. S lehkostí a nadhledem píše paní Davouze o radostech i strastech při rekonstrukci a zabydlování nového domova. Jednotlivé části knihy jsou psány spíše jako krátké povídky než kapitoly románu. Vtipné glosy v nich směřují nejen k životu v odlišném prostředí, kdy si autorka všímá odlišností mezi svou vlastí a Francií. Občas povídání okoření i špetkou zážitků z několika zahraničních cest. Jádrem celého povídání je však její osobní život, zejména pak vztah s druhým manželem, Joëlem Davouze. Do něj se zamilovala, i díky němu se stala tak trochu námořnicí, farmářkou, hoteliérkou a zámeckou paní. Pro mnoho čtenářů je sice její životní styl zcela vzdálen běžné české realitě, nahlédnutí do světa takzvané vyšší společnosti však odhaluje, že i tito lidé se musejí zabývat kromě příjemných věcí také každodenními starostmi.

Zábavným a odlehčeným vyprávěním provází hlas Daniely Kolářové. Tuto známou českou herečku snad není třeba obsáhleji představovat. Lze jedině uvítat, že se načtení ujala opravdová dáma, což je popis, který snad výstižně spojuje autorku s interpretkou. Svým příjemným hlasem dokáže paní Kolářová skvěle vystihnout autorčiny pocity překvapení, nadšení i zamilovanosti a celou knihu čte nenuceně a s vrozenou jemností, kterou však umí lehce přiostřit v pasážích, kdy si to text žádá.

Určitě se jedná spíše o audioknihu pro ženy, které si díky ní můžou zpříjemnit nejen letní dovolenou, nebo zdlouhavou cestu do zaměstnání, ale i různé domácí práce. Některé z posluchaček se možná na chvíli zasní a představí si romantické letní večery v malebném francouzském kraji. Že jde o oddechové letní čtení, přibližující nejen kouzelnou Bretaň, ale i romantickou lásku autorky a její city k druhému manželovi je jasně patrné z každé kapitoly audioknihy. Spíše než o cestopis se jedná o výpověď o pocitech a dojmech ze svého nového života. Života kultivované, vzdělané a přesto trochu živelné dámy, která se rozhodla, že začít znovu se může kdykoliv a že i přes horší období může přijít čas, kdy se vše obrátí v dobré. Ba dokonce v lepší, než byste si, i vy dámy, leckdy vysnily.