Etiketa podle Špačka

recenze, Andrea Morkusová, 22.07.2021
Byznys etiketa a komunikace
Pravidla etikety skrývají mnohé záludnosti a ani ten nejpoučenější člověk se v nich někdy nemusí cítit zcela jistý v kramflecích. Pokud i vy občas řešíte správné chování při nejrůznějších pracovních či společenských událostech, určitě si nenechte ujít novinku audioknižního vydavatelství Témbr s názvem Byznys etiketa a komunikace od předního českého i světového odborníka.
Ladislav Špaček, jenž se do povědomí většiny obyvatel České republiky zapsal jako tiskový mluvčí bývalého prezidenta Václava Havla a neúnavný popularizátor společenské etikety, je jak autorem stejnojmenné knižní předlohy z roku 2013 a jejího letošního doplněného vydání, tak i interpretem nové audioknihy, která díky jeho hlasu získala nezaměnitelný autentický ráz. Při poslechu si tak užijete nanejvýš sofistikovaný a zároveň i přirozený a zábavný výklad pravidel společenského chování, v němž nechybí takové perličky, jako jsou zážitky z audience u britské královny Alžběty II. či narážky na známý bonmot z kultovního filmu Pretty Woman.

Své téma si v audioknize najde každý, kdo se alespoň občas účastní jakýchkoliv veřejných událostí a rád by se vyhnul zdánlivě malým i větším přešlapům. Úctyhodných 16 hodin poslechu vás postupně provede historickým vývojem společenského chování i každodenními situacemi, jako je cestování v dopravních prostředcích, výběr restaurace, stolování a konzumace pokrmů, oslovování, představování a konverzace, vhodné oblékání či chování na plesech, vernisážích, recepcích či banketech. Nechybí ani odlišnosti etikety v různých zemích.

Jak již název napovídá, velká část poslechu je věnována i nejrůznějším byznys aktivitám od pracovních obědů přes obchodní schůzky až po situace, do nichž se dostane hrstka vyvolených jen jednou za život. Ani to ale není vše –⁠ po první velké části nazvané Byznys etiketa (kapitoly 1–21) se Ladislav Špaček dostává i k neméně zajímavému tématu Byznys komunikace (kapitoly 22–34). Dozvíte se, na co si dát největší pozor při prezentacích, jak komunikovat s novináři i veřejností, jak má vypadat správný e-mail, dopis či SMS nebo třeba i to, co vše do oblasti komunikace vlastně patří a jak její způsob ovlivňuje naše každodenní rozhodování.

Struktura audioknihy a její rozdělení do jednotlivých kapitol přímo vybízí k tomu, používat ji jako encyklopedickou příručku či kompendium znalostí, po kterém sáhnete pokaždé, když si nebudete něčím jisti nebo vás zaskočí nenadálá společenská událost. I vzhledem k její délce proto zamrzí absence názvů jednotlivých kapitol, které by posluchači ihned napověděly, kde má konkrétní informaci, kterou aktuálně potřebuje, hledat.

Ladislav Špaček pravidlům společenského chování zasvětil velkou část svého života a na komplexnosti a dotaženosti knihy do nejmenších detailů je to rozhodně znát. Jeho nadmíru příjemný a uhlazený hlas s dokonalou intonací jen tu a tam prokládá jednoduchá hudba, výklad je ale zároveň velmi živý a rozhodně vás ani po několika hodinách poslechu nezačne nudit či unavovat. Těžko bychom našli lepšího původce, který etiketu nejen precizně teoreticky vysvětlí, ale s lehkostí nám předá i mnoho zkušeností ze své dlouholeté praxe.