Jiný Forrest Gump

recenze, , 28.11.2013
Forrest Gump
Český audioknižní trh se nepřehlédnutelně rozrůstá, za což jistě nezanedbatelnou měrou vděčí on-line distribučním kanálům. Pořídit si audioknihu nebylo nikdy tak jednoduché jako dnes, kdy stačí jen několik kliků myši, či tapnutí na displayi chytrého telefonu nebo tabletu k tomu, aby se k posluchači dostal vybraný titul. Pokud oželíte fyzický nosič s bookletem, dostanete audioknihu tímto způsobem do uší během pár minut. To je samozřejmě zajímavé i pro malé vydavatele, kteří mohou své tituly nabídnout výhradně prostřednictvím on-line služeb, a ušetřit jistě nazanedbatelnou částku za klasickou distribuci.
Rostoucího zájmu o audioknihy a zjednodušení jejich distribuce k posluchačům si povšimla i komunikační agentura Kristián. V listopadu vydala audioknižní podobu románu Winstona Grooma Forrest Gump jak on-line, tak na CD. Agentura Kristián se vydavatelskou činností standardně nezabývá, o to příjemnější je fakt, že část svého úsilí věnovala právě přípravě a vydání audioknihy. To, že výsledkem jejího snažení je po všech stránkách kvalitní titul, jen rozlévá spokojený úsměv na tváři audioknižního nadšence.

Zatímco čtenáře Forrest Gump, po svém prvním knižním vydání v roce 1986, příliš nezaujal, jeho pozdější filmová adaptace vzbudila celosvětový ohlas. Šestioscarový snímek Roberta Zemeckise je dodnes řazen na čelní místa nejlepších filmů všech dob a výkon Toma Hankse v roli prosťáčka, který je vždy u velkých událostí druhé poloviny 20. století, oslovuje stále nové generace diváků. Forrest Gump se stal kultovním filmem a citáty z něj vstoupily do všeobecného povědomí. Knižní, resp. audioknižní Forrest Gump je ovšem jiný, než jeho filmové zpracování. Zemeckis změnil strukturu celého příběhu, s hlavními postavami zacházel velmi volně, přesouval je v čase i v místě. Co mají ale obě adaptace společné, je působivá atmosféra šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých let americké historie.

Český filmový divák má postavu Forresta Gumpa spojenou nejspíše s výborným dabingovým výkonem Vladimíra Dlouhého. Osud už bohužel nedovolil obsadit ho coby interpreta audioknižního zpracování, Jan Hartl si ovšem s touto rolí neporadil o nic hůře. Jeho hlasový projev je úžasný, k postavě se skvěle hodí. Více než osmihodinová nahrávka je díky němu velmi zdařilá a nelze než pochválit Pavla Kadlece, který za realizací audioknihy stojí, za šťastnou ruku.

Pochvalu si zaslouží i dobré technické zpracování a s rozumem volené hudební předěly. Fotografie na titulu a zadní straně obalu CD odkazují na dnes už klasický motiv osamoceného muže sedícího na lavičce, v sešlapaných botách, s kufříkem a bonboniérou. Mužem na fotografii ale není ani Tom Hanks, ani Jan Hartl a je tak snazší představit si, že jde o pravého a nefalšovaného Forresta Gumpa.

Pokud by tedy závěr recenze mělo tvořit její stručné shrnutí, pak mohu zopakovat, že Forrest Gump je zdařilou audioknižní adaptací světoznámého příběhu. Posluchače nejspíš překvapí odlišnosti od filmového zpracování, rozhodně ale nebude zklamán Hartlovým výkonem.