Bezosův obchod se vším

recenze, Niki Rádlová, 31.12.2014
Globální samoobsluha: Jeff Bezos a věk Amazonu
Vydavatelství OneHotBook přineslo v listopadu na trh audioverzi další knižní novinky, Globální samoobsluhy. Oceňovaný americký novinář Brad Stone v ní sepsal příběh zakladatele Amazonu, Jeffa Bezose. Z jeho společnosti, specializované od roku 1994 na prodej knih po internetu, se po mnoha peripetiích stal dnešní internetový gigant prodávající (téměř) cokoli. Ostatně v originále zní název knihy The Everything Store, tedy Obchod se vším - to přesně vystihuje Bezosovu počáteční a dodnes trvající ideu vytvořit jakousi globální samoobsluhu, kde by zákazníci mohli koupit cokoli s využitím všech výhod internetu a s minimalizováním jeho nevýhod.
Audioverzi osobního, ale především pracovního příběhu internetového vizionáře Jeffa Bezose namluvil Martin Stránský. Ten svůj charismatický a nezaměnitelný hlas propůjčil již mnoha audioknihám (trilogie Millénium, biografie Steve Jobs či např. tetralogie Odkaz Dračích jezdců) a téměř vždy šlo o prodejní bestsellery. Ani tentokrát tomu není jinak - Stránský dostál pověsti vynikajícího interpreta a z četby opět učinil nezapomenutelný zážitek. Díky častým, ale vhodně vloženým krátkým pauzám si posluchač může zcela uvědomit a plně prožít vše co právě slyší a stále tak udržovat kontakt s příběhem bez obav, že by se v množství předkládaných informací ztratil. Přehlednost ještě umocňují krátké hudební předěly jednotlivých kapitol.

Obsazení Martina Stránského do role vypravěče Bezosova životního příběhu má ještě další výhodu - jakési pomyslné pouto s o něco starší biografií Steva Jobse, kterou rovněž namluvil. Obě knihy se na mnoha místech vhodně doplňují (a také střetávají, podobně jako se střetávali zakladatelé Amazonu a Applu) a pomáhají posluchači v utvoření plastického obrázku 90. let až prvního desetiletí nového milénia v oblasti technologií.

Sám autor Bezosovy biografie Brad Stone se nevyhýbá srovnání s knihou svého kolegy Waltera Isaacsona o Stevu Jobsovi a neubrání se mu ani posluchač. Oba technologičtí vizionáři spolu sdílejí zaujetí a vášeň pro práci. Bezosovi jde snad víc o zákazníka, Jobsovi o produkt, shodně ale vyžadují nekompromisní uživatelskou zkušenost. Oba také používají velice podobnou rétoriku: příkladem budiž nechvalně známé výroky o idiotech a géniích (a ničím mezi tím) a hráčích A týmu a C týmu (a ničím mezi tím) doprovázené u Jobse výlevy vzteku, v Bezosově případě bezuzdným smíchem, kterým silně znervózňoval své kolegy.

Pokud byste rádi byli podobným podnikatelem-vizionářem jako je Bezos, nebo jakým byl Jobs, může vám tato audiokniha posloužit také jako vzor a ukázka toho, jak (dobře nebo i špatně) může fungovat (internetová) firma. Můžete se díky ní inspirovat Bezosovými dobrými nápady a poučit se z jeho chyb. Audioknihu, která vypráví ústy jednoho z nejlepších interpretů příběh jednoho z největších vizionářů naší doby, si můžete koupit na CD nebo stáhnout on-line a pak ji stylově poslechnout třeba ve svém Kindlu, který držíte v rukou právě díky Bezosově snaze dovést knihy do digitálního věku (a taky do věku Amazonu).
audioknihu k recenzi poskytla Audioteka.cz