Klasický Gulliver

recenze, , 08.09.2014
Gulliverovy cesty
Nakladatelství Fragment kromě série fantasy příběhů přineslo také několik audioknih s klasickými díly světové i české literatury. Světoznámá kniha Gulliverovy cesty od Jonathana Swifta spatřila světlo světa v novém načtení Vladimírem Brabcem. Nejde však o jediné zpracování, které je českému posluchači dostupné.
Ten příběh nezná asi málokdo. Zážitky, které se přihodily panu Gulliverovi při dalekých plavbách jsou sice poměrně známé ve své podstatě, detaily však někdy zůstaly od dob povinné školní četby zapomenuty. To je ovšem škoda, protože kniha má co říci i dnes. Román je sice vyprávěn jako dobrodružný příběh, lze v něm však hledat i kritiku stavu, ve kterém se nachází lidská společnost. Pan Gulliver se například odlišně chová při setkání s tvorečky menšími než je on sám a jinak v obrácené roli, když se dostane do rukou obrů.  Střetnutí s ušlechtilými bytostmi koňského vzezření pak nutí Gullivera přemýšlet o hodnotách, které uznává nejen on, ale i lidstvo.

V audioknize od Fragmentu se posluchači (dle doporučení na obalu od 7 let) dozvědí příběh plynule, jako by jim četl knihu před spaním jejich dědeček. Hlas pana Vladimíra Brabce již trochu zestárl a možná i kvůli ne úplně stoprocentní zvukařské či režisérské péči jsou zejména zpočátku momenty, které znějí, jako by nebylo věnováno příliš času případným korekcím. Postupně se však pan Brabec opět dostává do formy a dává vzpomenout na časy, kdy patřil k předním rozhlasovým interpretům. Jeho hlas byl vždy sametový a posluchači ocení, že z umění navození příjemného toku vyprávění nic nezapomněl. Je škoda, že herecké legendy jeho formátu nedostávají v posledních letech vždycky odpovídající prostor alespoň v oblasti mluveného slova, když na ně často zanevřela televizní a filmová kamera. Zvuk audioknihy není sice křišťálově čistý, ale použitá hudba Jana Neckáře zní soudobě a spolu s ruchy a efekty vhodně oživuje vyprávění.

Na audioknižním trhu ovšem číhá i jiné zpracování. Dvoudílná rozhlasová hra z roku 2002 vyšla pod hlavičkou Radioservisu v roce 2004. Jedná se spíše o herecký koncert rozhlasových hvězd své doby. Hlavním hrdinou a vypravěčem tu je Alois Švehlík, kterému zdatně sekundují Josef Somr, Jiří Lábus, Valerie Zawadská a Oldřich Kaiser a další. Zpracování je dosti odlišné. Hru bohatě doplňuje nejen hudba, ale také zpěv vypravěčů. Často se zde pracuje s různým měněním hlasů a zvukovými efekty. Na první poslech lze poznat, že režisérské vedení má v rozhlase dlouholetou tradici, což platí i u Ivana Holečka. Pro mladší posluchače ale může být přecházení mezi zpěvem a vyprávěním trochu náročné. Totéž se dá říci i o častějších narážkách na stav a zvyky naší společnosti. Herecký projev pak skvěle odpovídá nadsázce, se kterou Swift svou kritiku soudobého světa psal.

Gulliverovy cesty lze číst různými způsoby a každá z audioknih si zvolila svou cestu. Ta první v podání Vladimíra Brabce je zkrácené vyprávění, které osloví i mladší posluchače a může je přimět, aby si našli cestu ke knihám z povinné četby. Zaměřuje se totiž zejména na dobrodružnou stránku románu. Rozhlasová verze naopak nebude nudit ani dospělé posluchače. Zvolila si cestu podtržení satirické noty příběhu a klade posluchači otázky společensko-morálního charakteru. Dramatizované dialogy v podání předních herců dokáží obsahem i zpracováním zaujmout a aktualizovat Swiftovu knihu do dnešní doby. Je jen na posluchači, který přístup k této literární klasice zvolí, ani u jednoho nešlápne vedle.