Hans Watzlik poprvé audioknižně

recenze, , 29.09.2021
Weberova romantická cesta
Ačkoliv německý spisovatel Hans Watzlik patřil ve své době ke známým autorům, dnes už si u nás na jeho dílo vzpomene málokdo. O jeho znovuobjevení se nyní pokouší František Jílek, jehož vydavatelství stojí za zvukovým zpracováním Watzlikova románu Weberova romantická cesta.
Vydavatelství Franz Gilles von Jilek patří v audioknižním světě mezi nováčky. Od krátkých příběhů českých klasiků v jednohlasé intepretaci se jeho produkce postupně přesouvá k náročnějším vícehlasým dramatizovaným projektům, jakým je například pohádka Jany Janatové Havlatové Prsten sněhového krále, fantastické vyprávění Anastázius Kočkorád, velký kouzelník nebo právě Weberova romantická cesta.

Její hlavní postavou je německý hudební skladatel a kapelník Carl Maria von Weber. Watzlik se inspiroval jeho přesídlením do Čech a sepsal smyšlený příběh o Weberově děsuplné cestě z Bavor do Prahy. V českém jazyce vyšla Weberova romantická cesta pouze jednou, v roce 1944, audiokniha však pracuje s novým překladem Františka Jílka. Ten zachovává poetičnost a zvukomalebnost textu, což je audioknize jednoznačně ku prospěchu.

Jílek je zároveň autorem úpravy a režisérem audioknihy, kterou pojal jako jakousi pseudodramatizaci, či dramatizovanou vícehlasou četbu. Osm z celkem devíti herců pracuje s dialogy jednotlivých postav, zbytek textu je ponechán vypravěči Zdeňkovi Maryškovi, jehož podmanivý a tajemný hlas umocňuje celý příběh. Ve spojení s hudbou Michala Vejskala dokáže na vhodných místech v posluchači vyvolat pocity strachu a úzkosti, napětí nebo radosti, zároveň také podněcuje jeho představivost.

V roli Webera Maryškovi skvěle sekunduje Aleš Procházka, jehož postava se z poněkud ustrašeného nočního cestovatele postupně stává sebejistým skladatelem. V roli jeho přítelkyně pěvkyně Caroliny Brandtové uslyšíme Simonu Vrbickou – také ona prochází jistou proměnou a ze z počátku strachem hysterické ženy se ke konci stává rafinovanou intrikánkou. Oběma hercům se jejich proměny podařilo zvládnout velice dobře. Jsou uvěřitelní a výborně se doplňují s klidným vypravěčem Zdeňka Maryšky.

Třetí důležitou postavu Barona ztvárnil František Jílek. Jeho charakter se objevuje až ve druhé části audioknihy a bohužel poměrně kazí výsledný dojem z celého díla. Jílek je totiž v roli herce velice nevýrazný a jeho projev je strnulý. Škoda, že nezůstal raději pouze v úloze režiséra, autora úpravy a překladatele – sluší mu daleko víc než role herce.

Technická kvalita nahrávky na některých místech bohužel pokulhává. Patrné je to zejména u částí, v nichž hovoří Petr Čtvrtníček – záznam jeho hlasu je zastřený, což vyvolává dojem, jako by mluvil odněkud ze sudu, a zbytečně strhává posluchačovu pozornost.

Přestože má audiokniha Weberova romantická cesta několik nedostatků, je i tak velice příjemným překvapením a pro mnohé posluchače může být objevením téměř zapomenutého spisovatele Hanse Watzlika.