Harry v podezření

recenze, , 02.06.2020
Nůž
Harry Hole se už zase upíjí. Celý jeho svět se totiž rozbil na střepy, které už nic nedokáže slepit. Jediné co teď chce, je utopit se ve svém tekutém nepříteli, Jimu Beamovi. Nebo čemkoliv levnějším, protože mu došly peníze. Také už nemá Ráchel ani žádnou práci. Proč tedy žít? Ví však, že musí vypátrat ještě jednoho vraha. Toho, který mu vzal naději na to, že jeho život může mít nějaký smysl. A také očistit své jméno, protože podezřelým z nejčerstvější osloské vraždy je právě on sám.
Nůž, dvanáctý holeovský krimiromán, patří v rámci série k těm nejtemnějším. Zní to jako klišé, ale ta ostatně tak nějak ke knihám Joa Nesbøho patří. Sám dokonce pomáhal některá z těch největších klišé v současných detektivkách budovat. Podle nich musí hrdina bojovat s vnitřními démony, většinu času být pod vlivem některé z omamných látek, ale přesto zůstat schopný zorientovat se v případu a pomocí až supermanských schopností jej vyřešit. V aktuálním Noži však tohle všechno platí jen částečně.

Hlavní dějová linka se úzce točí kolem Harryho, který si už mnohokrát myslel, že je na dně. To současné dno, z nějž se už ani nemá chuť vyškrábat zpět, je však ještě mnohem, mnohem hlouběji, než kdy dřív. Nadlidské schopnosti a za vlasy přitažené akční scény ale tentokrát ustoupily filozofickým úvahám pomalu stárnoucího muže nad životem, který mu protekl mezi prsty. Tempo druhé třetiny příběhu tím bohužel utrpělo. Vypointované finále s nečekaným zvratem ale tento dojem alespoň zčásti napravuje. Autor dokázal i tentokrát překvapit jednoznačným a vcelku realistickým motivem pro vraždu, který se mu po většinu času podařilo skrýt pomocí mnoha falešných stop.

Desátým dílem uzavřel Jo Nesbø pomyslnou první kapitolu Harryho života. Jedenáctá kniha Žízeň znamenala jakýsi restart celé série, v níž se mění prakticky celé její předchozí vyznění a padají mnohé jistoty, které čtenáři snad až doposud měli (pokud vůbec kdy nějaké u Joa Nesbøho mohly být). „Jedenáctka“ znamenala i nový začátek pro audioknižní podobu holeovek, které nově promlouvají hlasem Davida Matáska. Ten převzal otěže po Hynku Čermákovi poté, co se vydávání audioknih místo OneHotBook ujali v Albatros Media. Zatím poslední vydaný příběh Nůž navíc na obálce nese novou značku Voxi, určenou speciálně pro audioknihy tohoto vydavatelského domu.

Oproti předchozí Žízni se ale po zvukové stránce nic významného nezměnilo. Naštěstí. Matásek je zkušený profesionál, který Harryho i ostatní postavy zvládá bezezbytku levou zadní. Jeho intepretace je svižná a perfektně dávkovaná. Přizpůsobuje se změnám tempa děje i proměnám nálad a atmosféry. Pro hlavní protagonisty příběhu našel pomocí drobných změn intonace vlastní způsob projevu, takže se ani při jejich větším množství posluchač v ději neztratí. Vyvaroval se i častého nešvaru, kdy se mužští interpreti snaží příliš vehementně odlišit ženské postavy. Matásek pro ně namísto nevhodného pitvoření zvolil pouze o něco měkčí polohu hlasu, která však bohatě dostačuje.

Drobnou výtku si vyslouží pouze část bohaté hudební koláže. Tu totiž její tvůrci složili nejen předělů použitých v předchozí Žízni, ale nemalou část recyklovali z thrilleru Roberta Galbraitha Smrtící bílá. Dnešní osluchač je přece jen zvyklý na to, že každá audioknižní série má vlastní identitu. A tu kromě interpreta tvoří i individuální hudební motiv, který ji svým pojetím odlišuje od ostatních.