Dejvická parta opět zasahuje

recenze, , 29.04.2019
Hod mrtvou labutí
Vydavatelství Audioberg se na více než dva roky ve své činnosti odmlčelo a mohlo tak lehce upadnout do hlubin zapomnění. Naštěstí však má v portfoliu své dříve vydané tituly – vždy velmi nápadité, natočené se zkušenými režiséry a s herci zvučných jmen. V tomto roce se Audioberg vrací do tuzemského audioknižního rybníčku s několika novinkami, z nichž první je povídkový titul Hod mrtvou labutí.
Jeho autor, Ondřej Hübl, tvůrce reklamních textů a skečů, spoluscenárista nedávno odvysílaného televizního seriálu Zkáza Dejvického divadla, se v lednovém rozhovoru pro Český rozhlas nechal slyšet, že se zvuková verze jeho knihy chystá, ovšem její realizaci odhadoval spíše až na příští rok. Mýlil se – nahrávku se podařilo nabídnout posluchačům současně s vysíláním televizní Zkázy Dejvického divadla. Pěti povídkám obsaženým v audioknize propůjčili hlasy právě členové této kultovní pražské divadelní scény, konkrétně Miroslav Krobot, Ivan Trojan, Martin Myšička, Václav Neužil, Martha Issová a David Novotný.

Mohlo by se zdát, že nahrávka na televizní seriál navazuje, ovšem tak docela tomu není. V audioknižní verzi Hodu mrtvou labutí totiž chybí právě povídka Divotvorné hrnce, která se stala základem pro čtvrtý díl seriálu. O důvodu jejího vyřazení ze sbírky se můžeme pouze dohadovat a snít, že právě tato povídka, pojatá jako skeč, by mohla být výrazným obohacujícím prvkem sedmihodinové nahrávky.

Ovšem ani v příbězích, které byly do audioknižní verze zařazeny, posluchač nepřijde zkrátka. Satirický, místy až nekorektní humor se v nich snoubí s tragikou a přináší tak často kontrastní výjevy. Autor svým humorem občas útočí na první signální, takže text sám o sobě může působit poněkud laciněji. Dokud se jeho interpretace nechopí právě dejvičtí herci.

Miroslav Krobot čte úvodní a nejkratší povídku Heslo zcela minimalisticky. Po něm nastupuje Ivan Trojan s titulním Hodem mrtvou labutí – humor v odlehčené interpretaci postupně přitvrzuje, aby přišel na řadu Martin Myšička s rozverným crazy comedy pojetím povídky Hlas barvy lesního jedu. Posluchač je pak posunut do temné budoucnosti v povídce Průmysl 4.0, která je částečně klasickou četbou, částečně dialogem poskytujícím dostatečný herecký prostor pro Marthu Issovou a Václava Neužila. Sbírku pak završuje grandiózní přednes Davida Novotného ve vůbec nejpropracovanější povídce Špacírflinta.

Hravost dejvických je patrná: Myšičkovy herecké etudy, kdy bravurně ztvárňuje ženské postavy, na všechno a na všechny naštvaný Neužil, skleslá a Buty bezchybně zpívající Martha Issová, zdánlivě odměřený Trojan, stylově znuděný Krobot, sžíravě ironický, ústřední motiv z Arabely zpívající Novotný.

Přičtěme k tomu ještě příjemnou hudbu uvozující začátky a konce povídek a kratičké zvukové předěly v samotných povídkách (v každé vždy jiný) a máme před sebou opět poctivě vystavený audioknižní produkt. Škoda jen, že je tak těžké dopátrat jména autora hudby a režiséra. Ani skladatele Marka Mrkvičku, ani zkušeného režiséra Dimitrije Dudíka není nejmenší důvod tajit.