Jaké tajemství ukrývá prastará kniha?

recenze, Andrea Morkusová, 31.08.2021
Kdo rozváže pás Orionu
Máte-li rádi záhady, pátrání podle indicií a objevování tajemných míst samého centra historické Prahy, bude pro vás nová audiokniha nakladatelství Témbr to pravé ořechové. Příběh, jenž tak trochu připomíná slavnou Šifru mistra Leonarda od Dana Browna, vás vtáhne do děje svým spádem i řadou teorií, které spolehlivě rozproudí fantazii nejednoho posluchače.
Kniha Kdo rozváže pás Orionu z pera známého advokáta Aleše Rozehnala, jenž se dosud v literární tvorbě zabýval spíše odbornou literaturou, nezapře dobré obeznámení s právnickou praxí i jejím zákulisním prostředím. Děj nás zavádí k dosti stereotypnímu životu stárnoucího advokáta Arthura Riegerbauma, jehož klidné vlny jen občas naruší složitější případy z jeho pracovní praxe. Když ho jednoho dne osloví trochu záhadný muž, se kterým se již roky letmo potkával před svou kanceláří, vypadá to na další nudný případ dědického řízení. Ve skutečnosti však toto setkání Arthura zavede na cestu k největšímu dobrodružství jeho života – k pátrání po smyslu tajemných vzkazů ukrytých v nejrůznějších lokalitách historické Prahy, které připomíná velmi propracovanou a sofistikovanou bojovku. Jakmile totiž dvojice hlavních hrdinů rozluští dané indicie, zavedou ji vždy na další místo…

Během audioknihy poslechu tak postupně zavítáte na mnoho běžně nepřístupných či jinak zajímavých míst. Pomyslně si prohlédnete například katakomby kostela sv. Ignáce, jež snad byly kdysi propojené s podzemím dnes již zbořené kaple stojící ve středu Karlova náměstí, ředitelství Muzea hlavního města Prahy v domě U Dvou zlatých medvědů, kostel sv. Havla, letohrádek Hvězda či Rudolfovu štolu. Tam všude totiž směřují indicie z tajemné knihy z 16. století, kterou docent Arthurovi přinesl ukázat.

Ačkoliv je audiokniha plná poměrně podrobných popisů jednotlivých míst, lidských osudů, událostí, právních sporů i výkladů a teorií z nejrůznějších oborů lidské činnosti, má díky vypravěčskému umění Martina Stránského příjemně rychlý spád a náboj. Jeho hlas se vám vryje pod kůži a možná se brzy přistihnete, jak napínáte uši, aby vám neunikl ani ten nejmenší detail nebo povzdechnutí.

Podle toho, kterou z postav právě mluví, mění Stránský velmi pohotově tempo, intonaci i frázování. Snadno tak mezi sebou rozlišíte nejen Arthura a o poznání skřípavější hlas docenta lingvistiky, ale i mnoho dalších postav. Jen drobně se měnící hudba se, ostatně jako u většiny současných audioknih, omezuje na krátké vybrnkávané melodie sloužící jako předěly mezi jednotlivými kapitolami, v poslechu však netvoří žádný výraznější prvek.

Vaši zvědavost začne pravděpodobně brzy dráždit řada tvrzení, informací a myšlenek i neustálé střídání dvou hlavních linií z naprosto odlišných světů. První tvoří mnohdy velmi drsné případy týrání dětí, manželské vyřizování účtů či daňové podvody jdoucí do milionů, druhou pak ono systematické pátrání po tajemství dávných časů. Chladnými vás určitě nenechá ani docentova vševědoucnost, která by spíše odpovídala týmu odborníků z různých oblastí lidského vědění i překvapivě rychlý závěr odkazující na kvantovou fyziku. V každém případě bude záležet na vás, zda poslech pojmete jako příjemnou detektivku, nebo se jím necháte inspirovat k hlubšímu zamyšlení nad jednotlivými teoriemi a jejich souvislostmi.