Pravomil aneb Ohlušující promlčení
Ve své nejnovější knize Pravomil aneb Ohlušující promlčení se spisovatel Petr Stančík inspiroval životními osudy Pravomila Raichla, hrdiny protifašistického a protikomunistického odboje. Historický román autor vystavěl jako fiktivní deník, do kterého Raichl od svých 14 let zaznamenává důležité události svého života. Od idylického dětství a dospívání na vesnici a prvních lásek ve třicátých letech nás tak provede celým převratným 20. stoletím – a to až do své smrti v roce 2002 – v den, kdy měl v úmyslu konečně potrestat promlčené zločiny nechvalně proslulého prokurátora politických procesů a soudce Karla Vaše.
Petr Stančík dovedně splétá skutečnost s fikcí, stejně jako reálná jména míchá s těmi libozvučně smyšlenými a mnohdy
„mluvícími“, a prožité události či vyslechnuté příběhy v jeho pojetí bobtnají do
pábitelských historek hrabalovského ražení. Pravomil Raichl se ve Stančíkově knize přichomýtne ve stylu Forresta Gumpa k důležitým mezníkům naší historie a potká se s význačnými osobnostmi. Prohodí například pár slov s Masarykem, obsluhuje Konrada Henleina, oponuje okultistovi Jiřímu Arvédovi Smíchovskému, zajíždí do Chýnova za sochařem Františkem Bílkem, z gulagu ho odváží generál Heliodor Píka, slouží pod generálem Ludvíkem Svobodou, přes hranice ho převede tajemný Král Šumavy a osudově nechybí ani u atentátu na Kennedyho…
Audioknižně Stančíkův román zpracovalo vydavatelství OneHotBook a nelehký hlavní part byl v režii
Michala Bureše svěřen
Pavlu Baťkovi. Jeho podání je nejdříve dětsky naivní, místy dychtivě snaživé, a postupně těžkne s tím, jak se z obyčejného kluka stává nejprve odbojář, poté uprchlík a posléze mukl v ruském gulagu, pak v už v pouhých dvaceti letech voják československé armády, hrdina od Dukly, komunistický vězeň a nakonec emigrant vracející se do Česka s jediným cílem. Baťkův projev zůstává
civilní, interpret se nenechává strhnout událostmi, které popisuje, nepoddává se přívalu fantaskních obrazů ani nepropadá patosu. Jeho hlas se prohlubuje, jakoby temní, vážní a zatvrzuje se.
V závěrečných stále řidších záznamech, kdy je Pravomilovi Raichlovi kolem šedesáti let a Baťkův hlas zní ještě přece jenom mladě, ho plynule vystřídá
Jan Vlasák. Z jeho projevu zaznívá potřebný věk i větší unavenost, zároveň ale slyšíme odhodlání učinit spravedlnosti zadost. Posledním interpretem, resp. interpretkou, je
Jitka Ježková. Právě ona – jakožto dcera Karola Veše, tedy Karla Vaše – deník vypátrá a začne si v něm číst. Její charismatický hlas – na dospělou ženu žijící ve společné domácnosti s otcem zní možná až příliš atraktivně – tak vyprávění otevírá i uzavírá.
Původní hudba
Karla Heřmana v nahrávce neodděluje roky a netvoří tedy významové předěly. Zaznívá ale na místech, kde je třeba nechat doznít vyřčené, a záměrně navozuje westernovou atmosféru.
Petr Stančík je úspěšný autor mnoha knih pro dospělé i děti, ověnčený Magnesií Literou. Audioknižní zpracování jeho knihy
H2O a tajná vodní mise si letos odneslo ocenění Nejlepší audiokniha pro děti a mládež, v roce 2015 uspěla jeho audiokniha
Mlýn na mumie z vydavatelství Tympanum jako Nejlepší audiokniha. Fiktivní deník Pravomila Raichla je
silný díky jeho osudům i jejich volnému literárnímu zpracování nešetřícímu místy absurdní nadsázkou. Přístup režiséra Michala Bureše a interpretace Pavla Baťka obojí ve zvuku dokonale dotvořily.