Zpět

Jako Forrest Gump

recenze, Tereza Filinová, 25.08.2021
Pravomil aneb Ohlušující promlčení
Ve své nejnovější knize Pravomil aneb Ohlušující promlčení se spisovatel Petr Stančík inspiroval životními osudy Pravomila Raichla, hrdiny protifašistického a protikomunistického odboje. Historický román autor vystavěl jako fiktivní deník, do kterého Raichl od svých 14 let zaznamenává důležité události svého života. Od idylického dětství a dospívání na vesnici a prvních lásek ve třicátých letech nás tak provede celým převratným 20. stoletím – a to až do své smrti v roce 2002 – v den, kdy měl v úmyslu konečně potrestat promlčené zločiny nechvalně proslulého prokurátora politických procesů a soudce Karla Vaše.
Petr Stančík dovedně splétá skutečnost s fikcí, stejně jako reálná jména míchá s těmi libozvučně smyšlenými a mnohdy „mluvícími“, a prožité události či vyslechnuté příběhy v jeho pojetí bobtnají do pábitelských historek hrabalovského ražení. Pravomil Raichl se ve Stančíkově knize přichomýtne ve stylu Forresta Gumpa k důležitým mezníkům naší historie a potká se s význačnými osobnostmi. Prohodí například pár slov s Masarykem, obsluhuje Konrada Henleina, oponuje okultistovi Jiřímu Arvédovi Smíchovskému, zajíždí do Chýnova za sochařem Františkem Bílkem, z gulagu ho odváží generál Heliodor Píka, slouží pod generálem Ludvíkem Svobodou, přes hranice ho převede tajemný Král Šumavy a osudově nechybí ani u atentátu na Kennedyho…
 
Audioknižně Stančíkův román zpracovalo vydavatelství OneHotBook a nelehký hlavní part byl v režii Michala Bureše svěřen Pavlu Baťkovi. Jeho podání je nejdříve dětsky naivní, místy dychtivě snaživé, a postupně těžkne s tím, jak se z obyčejného kluka stává nejprve odbojář, poté uprchlík a posléze mukl v ruském gulagu, pak v už v pouhých dvaceti letech voják československé armády, hrdina od Dukly, komunistický vězeň a nakonec emigrant vracející se do Česka s jediným cílem. Baťkův projev zůstává civilní, interpret se nenechává strhnout událostmi, které popisuje, nepoddává se přívalu fantaskních obrazů ani nepropadá patosu. Jeho hlas se prohlubuje, jakoby temní, vážní a zatvrzuje se.
 
 

V závěrečných stále řidších záznamech, kdy je Pravomilovi Raichlovi kolem šedesáti let a Baťkův hlas zní ještě přece jenom mladě, ho plynule vystřídá Jan Vlasák. Z jeho projevu zaznívá potřebný věk i větší unavenost, zároveň ale slyšíme odhodlání učinit spravedlnosti zadost. Posledním interpretem, resp. interpretkou, je Jitka Ježková. Právě ona – jakožto dcera Karola Veše, tedy Karla Vaše – deník vypátrá a začne si v něm číst. Její charismatický hlas – na dospělou ženu žijící ve společné domácnosti s otcem zní možná až příliš atraktivně – tak vyprávění otevírá i uzavírá.
 
Původní hudba Karla Heřmana v nahrávce neodděluje roky a netvoří tedy významové předěly. Zaznívá ale na místech, kde je třeba nechat doznít vyřčené, a záměrně navozuje westernovou atmosféru.
 
Petr Stančík je úspěšný autor mnoha knih pro dospělé i děti, ověnčený Magnesií Literou. Audioknižní zpracování jeho knihy H2O a tajná vodní mise si letos odneslo ocenění Nejlepší audiokniha pro děti a mládež, v roce 2015 uspěla jeho audiokniha Mlýn na mumie z vydavatelství Tympanum jako Nejlepší audiokniha. Fiktivní deník Pravomila Raichla je silný díky jeho osudům i jejich volnému literárnímu zpracování nešetřícímu místy absurdní nadsázkou. Přístup režiséra Michala Bureše a interpretace Pavla Baťka obojí ve zvuku dokonale dotvořily.