Jen si tak trochu hvízdnout

recenze, , 07.10.2020
Trvalý záznam
Jméno Edward Snowden se stalo téměř synonymem ke slovu „whistleblower“ – tedy někdo, kdo zahvízdá na poplach, když odhalí nesprávné chování ve své organizaci. Od kluka, který v dětství rozebíral herní konzole, po mladého muže se všemi bezpečnostními prověrkami, který se rozhodl z americké Národní bezpečnostní agentury vynést přísně tajné informace o soustavném porušování soukromí, však vedla dlouhá cesta. V knize Trvalý záznam se o tom, co ho k takto významnému kroku vedlo, rozepsal do nejmenších podrobností. Byl by to solidní špionážní thriller – kdyby se ve skutečnosti nejednalo o autobiografii.
Jak dlouhá cesta vede od zjištění závažného pochybení ze strany národní agentury po celosvětový šok z odhalení? A co se při tom člověku honí hlavou? Jak se stalo, že se k takto utajovaným informacím dostal mladý muž ještě před třicítkou? Snowden ve své knize odpovídá na otázky, které by jen málokoho vůbec napadlo položit.

Jeho výpověď je o to sugestivnější, když si ji místo prostého čtení necháme vyprávět. Hlasem této slovenské audioknihy vydané pod taktovkou vydavatelství Publixing se stal Martin Kaprálik – herec, který díky svému hlubokému hlasu často dabuje zejména akční hrdiny. Edward Snowden byl mladý kluk s naprosto nevýrazným projevem, a tak by volba silného a tak trochu drsného hlasu mohla být spíš na pováženou. Kdyby se ovšem Kaprálik tak příjemně neposlouchal. A to je přesně to, co lze od více než dvanáctihodinové audioknihy očekávat.

Vyprávění má navíc zcela přiměřené tempo, díky kterému kniha na svém pozvolném začátku nenudí a v poněkud více akčním závěru posluchač stále stíhá vnímat veškeré detaily. Kaprálik nemá problém ani s výslovností cizích slov a odborných termínů, což významně přispívá k plynulosti poslechu.

Vydavatelství Publixing ve své tvorbě využívá velmi málo znělek a hudebních předělů. Také tato audiokniha není výjimkou – melodie najdeme pouze na samém začátku a konci a jako dělící prvek větších celků, avšak nikoli mezi jednotlivými kapitolami. Přitom je tento hudební motiv citlivě zvolený a podkreslené části textu nenarušuje.

Tištěná předloha knihy vyšla v letošním roce u slovenského Ikaru jako Trvalý záznam, v češtině ji vydal Alpress jako Nesmazatelné záznamy. Netroufám si odhadovat, jak vysoká je šance, že vznikne také česká audioknižní verze Snowdenova životopisu, nicméně svým kvalitním zpracováním nastavuje ta slovenská laťku opravdu vysoko. Snad i zlenivěné ucho českého posluchače přemůže tu trochu nepohodlí, protože tato audiokniha za to stojí.