S audioknihou až k nebesům

recenze, , 01.06.2015
K2 – 8611 m
Produkce benjamínka českého audioknižního trhu, vydavatelství Tebenas, vychází zatím ze dvou zdrojů: z převzatých rozhlasových nahrávek a z původní tvorby. Do první skupiny patří dva případy Sherlocka Holmese natočené v roce 1992 a pohádka Jak Kuba vyzrál na Papejše z roku 2004. První původní nahrávkou, nepočítáme-li neaudioknižní flašinetářské CD, byla povídková kniha Ilji Kučery mladšího Takový sníh už nepadá. Nyní k ní přibyla i zvuková podoba příběhu o zdolání druhé nejvyšší hory světa.
Knihu K2 – 8611 m napsal sportovní novinář Miloň Jasanský podle autentického vyprávění Josefa Rakoncaje, který v roce 1983 na K2 vystoupal coby člen italské výpravy. Kdo by čekal podrobný popis horolezeckého výstupu plný odborného názvosloví, byl by zklamán. Jasanský dokázal zaznamenat a seřadit Rakoncajovy vzpomínky tak, aby dohromady vytvořily strhující příběh lidské odvahy a odhodlání. A aby nebyl odkázán pouze na jednostrannou interpretaci, doplnil autor Rakoncajovu výpověď také vzpomínkami Itala Agostina da Polenza, který Jasanskému v dopisech poslal své postřehy. Výsledkem je napínavé čtení, které ještě téměř 30 let po svém prvním vydání vzbuzuje úctu a obdiv.

Nyní vychází K2 – 8611 m jako audiokniha v působivém podání Miroslava Táborského, který opět obhájil svou pověst výborného audioknižního interpreta. Podobný typ textů, tedy spíše dokumentární než beletristický, navíc Táborskému sedí takřka dokonale. Umí poutavě podat i ty nepříliš atraktivní pasáže a udržet posluchačovu pozornost po celou dobu vyprávění. V případě Jasanského a Rakoncajovy K2 dokázal zprostředkovat atmosféru obtížného horolezeckého výstupu i naprostému laikovi – člověku, který by po Jasanského knize sáhnul v knihovně jen stěží.

Pochválit lze i zvukovou složku audioknihy, zejména použité střídmé hudební motivy, které dodávají textu na dramatičnosti a oddělují jednotlivé části. Zásadní výtka ale musí směřovat k obalu audioknihy, který nelze považovat za zdařilý. Pominu-li typografickou úpravu, nemohu už tak učinit u zpracování titulní fotografie, která v porovnání s tou na zadní straně vypadá, jakoby ji grafik vertikálně natáhl. Zatímco tedy na titulce působí hora majestátně, na zadní straně se krčí jen jakási její sesunutá podoba.

Slabší grafika je bohužel rozeznávacím znakem všech dosavadních titulů od vydavatelství Tebenas, jakoby ji vydavatel nepřisuzoval žádnou váhu. I když velká část prodeje audioknih dnes probíhá on-line, v případě klasického CD je obal velmi důležitou součástí produktu a představuje jakousi přidanou hodnotu, kterou zákazník koupí fyzického nosiče získává. Pokud by Tebenas na vizuálu svých CD zapracoval (a dořešil tím například neuvážené číslování na hřbetech jednotlivých CD), vyrovnal by tím rozdíl, který je nyní mezi skvělým zvukem a slabou grafikou velmi výrazný.

K2 - 8611 m je i přes výše uvedenou výtku výborně provedenou audioknihou. Vedle šťastného výběru interpreta jí ke cti slouží i poměrně unikátní žánr – titulů ze sportovního prostředí je na českém audioknižním trhu jako šafránu. Zcela jistě se tak stane jednou z nejžádanějších.