Zpět

Když herecké hvězdy čtou Agathu

recenze, , 31.08.2020
Svědkyně obžaloby a další povídky
S audioknižními zpracováními románů Agathy Christie jako by se v poslední době roztrhl pytel. Nyní konečně přicházejí na řadu i její kratší texty. Audioknižní Svědkyně obžaloby a další povídky z dílny vydavatelství OneHotBook přináší jedenáct příběhů, v nichž si autorka na první pohled překvapivě vedle zločinů pohrávala i s tajemnem.
Znalce autorčina díla to ale jistě nepřekvapí – vědí totiž, že se Agatha ráda zabývala i lidskou psychikou, předtuchami, či podvědomím. Soubor Svědkyně obžaloby z roku 1948 v  ucelené podobě česky zatím nevyšel. Audiokniha vychází z reedice originálu z roku 2016, kdy sbírku doplnila bonusová dvanáctá povídka, Poirot a záhada na regatě. Ta představuje zajímavou anomálii: tuto původní časopiseckou verzi autorka sama záhy po uveřejnění přepsala pro všechna následná vydání a Poirota v ní neznámo proč vyměnila za detektiva Parkera Pyna. Z audioknihy naopak vypadl jiný poirotovský příběh Druhý gong, snad proto, že jej před časem vydalo Tympanum.

Audiokniha v režii Michala Bureše sází na hvězdné obsazení, v němž se mimo jiné sešly i rodinní příslušníci dvou generací. Sbírku otevírá povídka Slavičí hnízdo, v níž hrdinka Alix v podání Adély Kubačákové čelí nebezpečí uprostřed vlastního venkovského domu. Interpretka nezapře herecké geny, s lehkostí se jí podařilo vystihnout počáteční zdánlivou idylku, která se záhy mění v dramatický boj o život.
 

Následující Nehodu, stejně jako předposlední Červenou, svěřil režisér do rukou Martina Preisse. Oba příběhy v sobě mají obdobnou gradaci jako úvodní příběh, závěrečný zvrat v nich je snad ale ještě překvapivější. Martinu Preissovi jejich interpretace nedělala sebemenší problémy, naopak, po celou dobu spolehlivě udržel posluchače v napjatém očekávání.

Hned trojice příběhů ožila hlasem Otakara Brouska ml. Ten se s elegantní žoviálností snadno vypořádal s odlehčenou Záhadou modré vázy a Dobrodružstvím pana Eastwooda (známým též pod názvem Záhada španělského šálu). V titulní Svědkyni obžaloby však komediální tón odhodil a přizpůsobil se atmosféře tohoto známého příběhu s téměř geniální zápletkou.

Libuše Švormová se představila v další známé povídce Rádio. Díky hereččině obdivuhodnému šarmu a energii se tato nová verze přinejmenším vyrovná starší, dobře známé rozhlasové dramatizaci.

Četba povídky Poirot a záhada na regatě nemohla být svěřena nikomu jinému než dvornímu hlasu tohoto belgického detektiva v audioknihách od OneHotBook, Lukáši Hlavicovi. Ten se tak na nahrávce potkal se svou maminkou, Růženou Merunkovou. Spolu s ní mohou totiž posluchači rozplétat další příběh, nazvaný lakonicky SOS. Ten ocení příznivci hororové atmosféry.

Pomyslnou třešničkou na dortu této sbírky je tak vzácná přítomnost Viktora Preisse, který se jinak četbám spíše vyhýbá. Jak detektivní Píseň o šestipenci, tak okultně laděný Ten čtvrtý ukazují, proč patří mezi nejoceňovanější herce. Zejména ve druhém příběhu pracuje nejen s proměnlivým tempem vyprávění, ale i změnou intonace od hlubokého, nepříliš inteligentního hlasu posluhovačky po afektovaný, autoritativní hlas kabaretní herečky, zmítaný posedlostí a stoupající až ke křečovitému, šílenému jekotu. Ani v jedné z emočně vypjatých poloh však Viktor Preiss nesklouzává k násilnému přehrávání.

Překladatelka většiny povídek, Lenka Uhlířová, se postarala o menší debatu fanoušků nad několika výrazy, které byly z knižních vydání převzaty i do audioknihy. Namísto kosů tak v překladu známé anglické říkanky hovoří o černých ptácích, zatímco notorického podvodníka a bigamistu zkrátila na notorického bigamistu. Zaměňuje též pojmy obžalovaný a obviněný. Většina posluchačů si však těchto drobností ani nevšimne, naopak vedle skvělých hereckých výkonů ocení i vynikající hudební doprovod. Ten před každou povídkou doplňují ruchy (úder golfové hole do míčku či hluk vlaku), které daný příběh ve zkratce zvukově charakterizují.