Když zbraně míří do vlastních řad

recenze, , 14.06.2022
Made in Norway
Kapitánka Oda Skarová se spolu se svou jednotkou stane terčem útoku domorodých sil na zahraniční vojenské misi v Iráku. Jeden z jejích kolegů je na místě mrtev, ji a dalšího spolubojovníka Stäle Munkebyeho transportují s těžkými zraněními do nemocnice v Norsku. Kromě traumatu z prožitého incidentu však v sobě Oda dusí ještě jedno tíživé tajemství. Těsně před útokem totiž nalezla ve skladu nepřátelských jednotek bedny se zbraněmi, které pocházejí ze zbrojovky NAMMO v jejím rodném městě Raufossu. Problém je v tom, že oficiální cestou se do rukou Iráčanů nemají norské zbraně vůbec dostat. Po návratu se navíc kolem ní a jejího zraněného kolegy odehraje několik zvláštních událostí, které ji staví před dilema: má bojovat za pravdu, nebo za svou rodinu, která je, stejně jako městská kasa a značná část obyvatel Raufossu, pevně spjata s NAMMO?
Made in Norway vznikla v roce 2019 v Norsku jako dramatizovaná šestidílná podcastová série, jejímž autorem je dnes šestatřicetiletý Vegard Steiro Amundsen, známý jako dramaturg i z několika severských televizních sérií. Po dvou letech od premiéry se v českém překladu dostala v podobě čtyřdílného seriálu i na vlny rozhlasové stanice Vltava, odkud byl už jen krůček k vydání pro audioknižní trh pod hlavičkou vydavatelství Radioservis. Seriál nastoluje znepokojivé otázky z oblastí etiky, morálky a zahraniční politiky a ptá se po účinnosti opatření a směrnic, které mají zabránit tomu, aby se evropské zbraně dostávaly do rukou teroristů. Systém je těsně provázán s nejvyššími patry politiky a rozhodování se na této úrovni není snadné. Což ostatně postupně zjistí i sama Oda, která se po návratu z mise stále víc cítí zrazená a podvedená. Co ale její vlastní kostlivci ve skříni?

Na ploše více než dvou a půl hodin přináší nahrávka Made in Norway hlasy více než dvou desítek herců, kteří představují těžiště zvukového zpracování příběhu. Přestože hraje zvukový plán a zvolená prostředí důležitou roli, režisér Aleš Vrzák tentokrát trochu upozadil svou jinak dominantní snahu o originální zvukový design a při zachování moderního soundu nahrávky a soudobých přístupů ke střihu klade na první místo především herecké výkony. Civilně, přesto nezaměnitelně se svých úloh ujali především Petra Bučková, jako hlavní hrdinka, Ondřej Vetchý jako Odin nadřízený Thune a jejich americký spolubojovník Cooper v podání Jiřího Vyorálka. Protipólem této sebevědomé trojice postav je Munkebye alias Jan Dolanský, který je kvůli následkům zranění zcela na dně a přechází ze sebelítostných stavů v prudké záchvaty agrese. Naopak jako klidný maják v bouři působí zprvu Odin otec, promlouvající hlasem Jana Vlasáka. Bude ale stát pevně na dceřině straně až do konce, nebo převáží jeho loajalita k podniku, na němž mají zájem i zástupci vládní politické sféry (Dana Černá, Aleš Procházka)?

Dramatický seriál Made in Norway oproti jiným severským detektivkám a thrillerům vyznívá nečekaně skutečným, životným dojmem. Možná je to absencí typického hrdiny-vyšetřovatele podobných příběhů, či tím, že popisované skutečnosti neznějí nevěrohodně, přehnaně. Příběh nešokuje fantastickými, brutálními scénami, ale působí spíše jako dramatická obžaloba současného systému profitujícího s obchodem se smrtí. Snad jednou z mála výjimek, které je možné na audioknize označit jako nedostatek, není samotná nahrávka, ale grafická podoba přebalu. Zvolená obálka, a ve fyzické podobě na CD i celý booklet, působí víc než lehce odbytým dojmem, který nijak neevokuje drama a napětí, které samotný seriál nabízí posluchačům. Zatímco tak po stránce zpracování patří rozhlasová nahrávka Made in Norway mezi dosavadní letošní špičku, v otázce vizuální atraktivity má v rychle přibývající konkurenci komerčních dramatizací co dohánět.