Zpět

Kriminálka v klasickém hávu

recenze, , 19.08.2021
Kdo trhá ocúny
Obyčejný život téměř osaměle žijící důchodkyně Ludmily se ze dne na den náhle promění, když jí její neteř Jana se svým norským manželem Jonasem svěří do opatrování velmi cennou sbírku šperků a starožitností. Jako by neměla dost starostí s tím, že ve svém bytě musí přechovávat tolik drahocenných předmětů, kontaktuje ji neznámá studentka, která ji požádá o účast v průzkumu, který údajně potřebuje ke své diplomové práci. Ludmile, podporované podezřívavou kamarádkou Eliškou a jejím obezřetným druhem Vladimírem, právníkem na penzi, brzy začne být dívčino chování podezřelé. Co ale dělat, když nemá žádné důkazy, jen samá podezření?
Kriminální rozhlasovou hru Věry Kalábové Kdo trhá ocúny realizoval v roce 1992 klasický tvůrčí tým. Dramaturgem byl Josef Hlavnička, režie se ujala Markéta Jahodová, hudební spolupráci měla na starosti Hana Brothánková. Necelou hodinu trvající příběh se odvíjí poklidně, v pomalejším tempu a přesto, že se zprvu zdá zcela jasné, jak se věci mají, jako v každé správné kriminálce nic není takové, jak se na první pohled jeví.
 
Herecké obsazení je na dnešní dobu nebývale bohaté – za mikrofonem se při realizaci vystřídalo více než dvacet interpretů. Z toho zhruba ale jen necelá polovina z nich hraje v příběhu důležitou roli, takže se posluchač nemusí obávat zmatení. Tomu ostatně pomáhá i fakt, že tvůrci vybírali výrazné, odlišné hlasové typy, které si nelze splést. Platí to zejména pro ústřední trojici penzistů, které ztvárnili zkušení rozhlasoví herci.
 
Hlavní hrdinka Lída, obyčejná žena, která se v důchodu cítí zapomenutá a nepotřebná, znamenala velkou plochu pro Věru Kubánkovou. Ludmila představuje typickou osamělou ženu v důchodu, která je vděčná za každou návštěvu, jakýkoliv náznak nebezpečí ji však rozruší. Všechny tyto emoce se odrážejí v jejím tu vlídném, tu vzrušeném projevu. Její kamarádka Eliška, představovaná neméně zkušenou Marií Marešovou, si od Lídina vzrušení udržuje odstup, v čemž ji utvrzuje klidný, životními zkušenostmi oplývající přítel Vladimír. Tomu vtiskl svým nezaměnitelně zabarveným hlasem živou, plastickou podobu Soběslav Sejk. V dalších rolích se posluchačům představily mimo jiné herečky Nina Divíšková, Ilona Svobodová, Naďa Konvalinková či Ljuba Krbová. Jejich mužští kolegové jsou oproti nim v mírné početní menšině, přesto i zde najdeme zvučná jména – policejnímu vyšetřovateli svůj hlas propůjčil Bořivoj Navrátil, úlohu zloděje svěřili tvůrci Jiřímu Schwarzovi.
 

Nedílnou součástí rozhlasových her je i zvuková koláž, která se zde drží klasických postupů. Oproti některým dynamickým moderním hrám natáčeným v exteriéru, není zvukový plán zahlcen vedlejšími zvuky a ruchy v pozadí, ale je jimi citlivě doplněný. Odlišena jsou tak jednotlivá prostředí jako chodba s ozvěnou, prostor vrátnice, nemalá část rozhovorů je vedena telefonicky, takže nemůže chybět ani příslušný zvukový efekt.
 
Oproti dnešním kriminálním příběhům se rozhlasová hra Kdo trhá ocúny, kterou v květnu digitálně vydal Radioservis, nese v klidnějším, pomalém tempu kladoucím větší důraz na psychologii postav. Samotný děj se odvíjí postupně, k vytvoření napínavé zápletky nepotřebuje kaluže krve. Posluchači se mohou těšit z chytré výstavby děje a prokreslených a naprosto uvěřitelných charakterů postav, kterým se navíc dostalo perfektního hereckého pojetí jedněmi z nejlepších rozhlasových herců své doby.