Letní záhady
Audioknižní povídky jsou velmi žádaným artiklem – ocení je každý, kdo nemá čas poslouchat každý den a když, tak jen po omezený čas. Z tohoto důvodu se daří povídkovým antologiím, ať už fantastickým nebo z oblasti společenské prózy. Platí to i pro ty detektivní, mezi něž patří nejnovější výběr z kratších příběhů Agathy Christie Letní záhady.
Zatímco první ze série tematických povídkových výběrů s názvem
Poslední seance se stále audioknižního zpracování nedočkala, následující
Mrazivé vraždy – taktéž vydané nakladatelstvím Kalibr – se dočkaly audioknihy z kraje letošního roku. O devět měsíců později, poněkud s křížkem po funuse, ale stále ještě za hezkého počasí, pak vyšly
Letní záhady. Taktéž coby vícehlasá četba, také ve vydavatelském labelu
VOXI, taktéž natočené tvůrčím týmem vydavatelství AudioStory, který má s tvorbou audioknižních podob děl
Agathy Christie mnohaleté zkušenosti.
Zatímco
Poslední seance se opírala o motivy spiritismu či nadpřirozena a
Mrazivé vraždy zase spojovalo období Vánoc, sněhu či dokonce přímo mrazu,
Letní záhady – po vzoru předchozích výborů uvedené výňatkem z osobních vzpomínek samotné autorky – se soustředí na atmosféru horkých dní, případně nocí, dovolených a exotických krajů.
Dvanáct povídek s celkovou stopáží něco málo přes devět hodin poslechu načetli
Zbyšek Horák,
Růžena Merunková,
Jaromír Meduna,
Martin Písařík,
Vojtěch Hájek,
Andrea Elsnerová,
Jitka Ježková,
Petr Lněnička,
Saša Rašilov a
Otakar Brousek ml. Příběhy nás zavedou do Cornwallu, na Riviéru, do Apollónova chrámu, na loď plující po Nilu či do anglického venkovského sídla. Setkáme se s Herculem Poirotem, Tommym a Pentličkou, Slečnou Marplovou, Parkerem Pynem i záhadným panem Quinem a stejně jako povídky předchozích výborů také tyto již dříve vyšly v jiných povídkových souborech jako například
Záhadný pan Quin (
Harlekýnská ulička) nebo
Poslední případy slečny Marplové (
Krev na chodníku,
Chrámek bohyně Astarté).
Můžeme se zde ale setkat s fenoménem, který je nejspíš na vzestupu, za což vděčíme vzrůstající frekvenci, s jakou vznikají audioknižní vydání, a tomu, kolik děl se ho v krátké době dočká. A totiž, že se v této antologii setkáme i s „remaky“. Například povídku
Dobrodružství se záhadným cizincem s hlavními protagonisty Tommym a Pentličkou jsme už mohli slyšet – a to dokonce taktéž v polodramatizované verzi (
Zločiny pro dva, Audiotéka 2021) – tentokrát ji však uslyšíme v novém obsazení. Podobně pak můžeme znát nahrávku povídky
Krev na chodníku, kterou v roce 1994 pro rozhlas režíroval Petr Adler. Ve vícehlasé četbě tehdy účinkovali Josef Červinka, Hana Kofránková, Michal Pavlata a Viola Zinková v roli slečny Marplové. V roce 2022 tutéž povídku zvládly dvě ženy, Jitka Ježková v roli vypravěčky a coby Jane Marplová již tradičně promlouvá Růžena Merunková.
Je třeba vyzdvihnout, že tentokrát nedošlo k dřívějšímu zmatení, které navzdory hereckým kvalitám posluchači působilo načítání poirotovských povídek (vyprávěných kapitánem Hastingsem) hlasem Jaromíra Meduny, českého dabéra Poirota. Poirotovské povídky nyní čte zkušený Otakar Brousek mladší a poslech je tak mnohem přehlednější. Také díky tomu působí celý audioknižní povídkový soubor komplexnejším dojmem a nutno říci, že i zařazování vícehlasých nahrávek mezi jednohlasé četby mu svědčí stran dynamiky a pestrosti. Proč však na rozdíl od
Mrazivých vražd postrádají
Letní záhady jakoukoli audioknižní tiráž, to je záhadou největší. Posluchač se tak bohužel dozví jen jména autorky, herců a pěti překladatelek, už se ale (již tradičně) nedopátrá režie, autorství vynikající hudby ani roku vydání.