Lucidní snění splní vaše sny. Nebo ne?

recenze, , 10.04.2020
Ví o tobě
Anglická autorka Sarah Pinborough za dosavadní téměř dvacetileté období své spisovatelské dráhy stihla mnohé, zejména propojit žánrové světy detektivky a thrilleru se světem fantasy – i když je třeba říci, že to, co je v jejích knihách dovedeno téměř do polohy nadpřirozena, mívá oporu v realitě, minimálně ve sféře bádání. Konkrétně v románu Ví o tobě je ústředním motivem technika vědomého snu (lucidního snění). Ta je využívána buddhistickými jogíny a v euroamerické civilizaci na vědecké úrovni zkoumána neurology a psychology od konce 60. let. Autorka o tomto fenoménu bezesporu mnohé nastudovala, ale protože jej dovedla za hranici možného, každého, kdo od románu čeká realistickou prózu, zcela jistě zklame.
Jistou míru frustrace nepoučený čtenář pocítí zejména proto, že Pinborough „přiznává barvu“ velmi pozvolna a příběh vyprávěný ze čtyř pohledů zpočátku vypadá jako čistý, slibně rozehraný psychothriller. Jeho hlavní hrdinky jsou dvě: rozvedená Louise, která sebe a svého malého syna živí jako sekretářka na půl úvazku v luxusní psychiatrické poradně. Její dosavadní šéf odešel do penze a jeho místo zaujme David, okouzlující muž, který o ní jeví evidentní zájem. Je zde však ještě druhá ženská postava, na první pohled zakřiknutá, bojácná a pravděpodobně psychicky narušená Davidova manželka Adele, s níž se Louise za jeho zády hluboce spřátelí.

Na půdorysu nezvyklého „milostného“ trojúhelníku se odehraje příběh plný zvratů, pochybností, podivných náhod, ale i výletů do minulosti v častých kapitolách nazvaných „Tehdy“, v níž se nevyrovnaná Adele během pobytu v léčebně skamarádí s drogově závislým, na první pohled submisivním Robem – jenže první pohled nemusí být pohledem správným, první dojem nemusí odpovídat románové realitě, a dokonce i odporné chování kterékoli z postav může mít vážný a morálně ospravedlnitelný důvod. Autorce zkrátka není co věřit. Vyžívá se v manipulaci čtenářem a v celé řadě pasáží se jí daří publikum zmást tak, že by se za to nemusel stydět ani prvotřídní varietní kouzelník.

Kapitoly, které v audioknize, jíž společnými silami vydaly Bookmedia a Audiotéka, vypráví Louise, se zhostila herečka Helena Dvořáková, jejíž výkon je bez větších vad na kráse, čistý, bez manýr, profesionální. Adelino vyprávění v podání Ivany Jirešové je v některých chvílích o poznání „herečtější“ a má zřejmě vytvořit kontrapunkt k racionálně uvažující a sebeironické Louise. Retrospektivních kapitol „Tehdy“ se ujala nezvykle unylá Simona Postlerová, k jejímuž výkonu je možno říci jen tolik, že ho lze přežít. Jakub Hejdánek působí během celé knihy jako pouhý ohlašovatel kapitol, a to až do té poslední, v níž jako Rob výstavní kreací rozbije jakoukoli představu o správném řešení zápletky napadrť. I přes nejmenší prostor působí právě on nejjistěji a je velká škoda, že krom několika motivačních knih a pravidelné zvukové verze časopisu Respekt tento talentovaný mladý muž několika profesí prozatím nedostal na audioknižním poli více příležitostí.

Zkušený a většinou bezchybný režisér Jakub Tabery tentokrát svou práci nepříjemně odbyl. Sice vybral adekvátně znervózňující hudbu založenou na vyšších polohách (syntezátorových) smyčců, zároveň ale žádného z protagonistů nijak nevede, kniha nemá ujasněnou hereckou koncepci a zcela amatérsky působí na řadě míst slyšitelné obracení stránek, ba dokonce rušivé vrzání interpretčiny židle.

Přesto je audiokniha Ví o tobě příjemným zpestřením běžné žánrové produkce, a to nejen kvůli dokonale „ujetému“, a přece pochopitelnému ději, ale zejména kvůli Hejdánkovu fantastickému finále.