Audioknižní Noc s Andersenem

recenze, , 24.03.2016
Malá mořská víla
U příležitosti výročí narození slavného dánského pohádkáře Hanse Christiana Andersena je 2. duben každoročně připomínán jako Mezinárodní den dětské knihy. V roce 2000 jej knihovnice Hana Hanáčková a Miroslava Čápová uctily neobvyklým způsobem, když v dětském oddělení uherskohradišťské knihovny připravily první Noc s Andersenem. Společným nočním hlasitým čtením, tematickými soutěžemi a hrami chtěly probudit a podpořit zájem o dětské čtenářství. V následujících letech se jejich myšlenka rozšířila do dalších knihoven a zařízení pracujících s dětmi, od roku 2003 je už Noc s Andersenem mezinárodní akcí, ke které se svým speciálním vysíláním připojuje i Český rozhlas.
Přestože mají audioknihy k myšlence projektu velmi blízko, donedávna mu žádný vydavatel nevěnoval pozornost. Až teprve letos, díky iniciativě Alžběty Škytové, vydala Audiotéka na podporu Noci s Andersenem titul Malá mořská víla.

Už samotný text v překladu Jaroslava Vrchlického a v úpravě Vratislava Šťovíčka si žádá jen toho nejschopnějšího interpreta, neboť je nutné, aby v audiu vynikla jeho zvukomalebnost spojená s pohádkářovým umem vcítění se do dětského světa. Ladislav Frej byl tou správnou volbou. Každičké slovo má v jeho projevu svůj význam, se zájmem popisuje podmořský svět i pobřeží, dychtivou malou mořskou vílu naplňuje radostným očekáváním a je jí i důvěrným průvodcem při četných zklamáních. Se stejnou pečlivostí se věnuje také dramatickým pasážím, které patří k nejpůsobivějším momentům celé pohádky. Letitá herecká zkušenost umožnila Ladislavu Frejovi rovněž vytvořit věrný obraz ochranitelské víliny babičky i hrůzu nahánějící čarodějnice.

Audiotéka sice příliš hudební složku ve svých titulech nevyužívá, tentokrát si však na ní dala vskutku záležet. Pestrý doprovod není použit jen na začátku a na konci příběhu, jak to často u audioknih bývá, ale lze jej slyšet také v podkresech ve vypjatých i romantických chvílích. Zvukař, režisér a autor hudby Miloš Vrána si zároveň vhodně pohrál s několika ruchy, které Frejovo vyprávění nijak neruší a přispívají k atmosféře pohádky.

Část Noci s Andersenem můžete tedy strávit už i audioknižně. Díky velkorysosti Audiotéky si Malou mořskou vílu můžete do konce dubna stáhnout zdarma!