Padá chleba vždy máslem dolů?

recenze, , 18.06.2013
Máslem dolů
K audioknize Máslem dolů jsem přistupoval s počáteční nedůvěrou hned ze dvou důvodů. Tím prvním byl její název - nemám rád to úsloví o krajíci, který padne na zem vždy namazanou stranou. Je v něm předčasná rezignace a pocit nevyhnutelného smolařství, proti němuž je zbytečné jakkoliv bojovat. Obával jsem se, že Šabachova novela bude prošpikována nejrůznějšími historkami, které budou onu moudrost o padajícím chlebu vtipně dokladovat. Taková pěkná sbírečka beznaděje.
Druhým mým důvodem k nedůvěře bylo obsazení Tomáše Hanáka. Stíhaly mne obavy, že nebude schopen mluvit jazykem Šabachových postav a že není tím správným hospodským chlápkem. Bál jsem se, že spojení jeho interpretace s autorskou bude působit uměle a že byl přizván hlavně proto, aby jeho jméno zaručilo komerční úspěch.

Jak jsem rád, že jsem se v obou případech tak velice mýlil! Nejenom že je Máslem dolů audioknihou velmi dobře zvládnutou interpretačně, ale i její koncept, kdy Tomáši Hanákovi sekunduje sám autor předlohy coby kamarád Evžen, se po několika minutách ukázal být šťastně zvolený. Přestože Hanák není zdaleka tak přirozený jako Šabach, vytvořili oba srdečnou atmosféru příběhu prosyceného laskavým humorem. Takže ani žádná sbírka beznaděje se v případě Máslem dolů naštěstí nekoná.

Příběh šedesátiletého Arnošta, rodiny jeho dcery, jeho kamaráda Evžena a dalších postav, se rozjíždí zvolna v podobě drobných, anekdotických povídek, z nichž některé by mohly stát zcela samostatně. Posluchač je vtipnou formou seznamován s prostředím hospody Ticho, s úsměvnými historkami o jejích štamgastech i s životem hlavních postav. Děj sice začíná 11. září 2001, v příběhu to ovšem nehraje jakoukoli roli. Vše totiž spěje k jinému zlomovému bodu - k šestým narozeninám Arnoštova vnuka Míši, při nichž dojde k nešťastné události. Později se od své dcery, Míšovy matky, dozví Arnošt dosud utajovanou skutečnost a přebere spolu se svým kamarádem plynutí života do vlastních rukou a s originalitou a vtipem celou věc řeší.

Šabach ve své knize nechápe pád krajíce namazanou stranou dolů jako symbol nevyhnutelného neštěstí, ale spíše jako důkaz, že vše dopadne, jak má. Padá chleba vždy máslem dolů? Tak ať padá, má to tak přece být. Posluchač si tedy po téměř pěti a půl hodině poslechu odnáší příjemný pocit něčeho správného a vyrovnaného a nic na tom nemůže změnit nepřízeň počasí či jakákoli vládní krize.

Zájemci mají možnost koupit si audioknihu Máslem dolů v kamenných obchodech na pěti CD nebo prostřednictvím on-line služeb. V obou případech dostanou 25 kapitol proložených úryvky skladeb Petra Skoumala (snad někdy z přelomu 80. a 90. let) a jeden závěrečný bonus.