Zpět

Fenomén Milénium

recenze, , 25.08.2015
Milénium
Trilogie Stiega Larssona Milénium má v současné kriminální literatuře nezanedbatelné postavení. Především odstartovala dodnes trvající masivní zájem o severské autory – Larsson se stal vzorem pro mnohé budoucí spisovatele, kteří se jeho stylu psaní snaží alespoň přiblížit a současně otevřel dveře i kolegům starším, kterým se do té doby nepodařilo výrazněji proniknout na světové knižní trhy. Podobně zásadní význam má i česká audioknižní podoba románů – přinesla posluchačům v té době nebývale rozsáhlou nahrávku vytvořenou v profesionálních podmínkách, upozornila na Martina Stránského, který se na několik následujících měsíců stal nekorunovaným králem českých audioknižních interpretů a především stála na počátku v současnosti nejaktivnějšího vydavatelství OneHotBook.
Všechny díly série byly v letech 2011 a 2012 nahrány ve studiích ADK-Prague tvůrčím týmem, který měl v té době za sebou už několik audioknih pro Nakladatelství XYZ. Miléniu, které vyšlo pod hlavičkou Dragontattoo v produkci Martina Pilaře, se podařilo spojit přednosti v té době fenomenálního knižního bestselleru, velmi kvalitního režisérského vedení, neotřelého interpretačního výkonu a poměrně zdařilého marketingu, díky němuž mohl této audioknižní sérii uniknout jen málokterý posluchač. OneHotBook, budeme-li používat dnešní název vydavatelství, se navíc trefilo do doby počátků elektronické distribuce audioknih u nás, čímž dokázalo oslovit mnohem větší skupinu posluchačů, než se do té doby dařilo jiným vydavatelům.

Má-li se tato recenze, či spíše ohlédnutí, věnovat audioknižní sérii Milénium, mohu si dovolit oprostit se od popisu všeobecně známého děje literární předlohy a zaměřit se spíše na zpracování zvukové podoby. Vznikala v režii Jitky Škápíkové, tedy pod dohledem profesionálky s letitými rozhlasovými zkušenostmi. Rovněž kvalita domovského nahrávacího studia, k níž se mohou přiblížit jen málokteří vydavatelé, je dodnes nespornou konkurenční výhodou OneHotBook. Tou nejdůležitější audioknižní ingrediencí se ovšem ukázala volba interpreta. Martin Stránský měl v té době už zkušenosti z rozhlasu a dabingu, s takto rozsáhlým literárním textem se ovšem setkal poprvé. Celkem 46 hodin dokázal převyprávět nadmíru poutavě a i když se nikdy nepouštěl do výraznějších hereckých akcí, stala se jeho interpretace Larssonova Milénia pro mnohé posluchače nepřekonatelná. Více než rozsáhlému hlasovému rejstříku můžeme tento úspěch přičíst barvě Stránského hlasu, citu pro rytmus a nesporné vytrvalosti s jakou dokázal podat vyrovnaný výkon.
 

Posluchačům, kteří si audioknihy pořídili na fyzických nosičích (každý díl série vyšel na dvou mp3CD) se do rukou dostal navíc i velmi dobře zpracovaný digipack s přehledem postav, rodokmenem rodiny Vangerů a mapou ostrova Hedeby, souborné vydání trilogie bylo dokonce doplněno i o malý plakát Martina Stránského. Byť se taková sběratelská série může v našich podmínkách jevit jako zbytečně výpravná, vypovídá o snaze vydavatele poskytnout svým posluchačům veškerý komfort. Škoda, že se podobně vyvedené audioknižní disky objevují jen zřídkakdy.
 

Tituly Muži, kteří nenávidí ženy, Dívka, která si hrála s ohněm a Dívka, která kopla do vosího hnízda jsou dosud nejúspěšnějšími z produkce OneHotBook. Ostatně křivka prodejů kopíruje, byť v menším měřítku, úspěch knižní předlohy, kterou má na svědomí vydavatelství Host. A dá-li se soudit předem, podobně populární může být i čtvrtý díl série, který pod názvem Dívka v pavoučí síti vychází po celém světě 27. srpna. U nás i jako audiokniha v podání týmu, který před lety přinesl Larssona českým posluchačům: v intepretaci Martina Stránského, v režii Jitky Škápíkové a v produkci Martina Pilaře z vydavatelství OneHotBook.